پوستر تبلیغاتی برای فیلم مستند من روحانی هستم

پوستر تبلیغاتی برای فیلم مستند من روحانی هستم

در حالی که جنجال بر سر مستند “من روحانی هستم” بالا گرفته است و بعضی مقامات کشوری به آن اعتراض کرده اند، به نظر می رسد گروه های تندرو در ایران با تشدید فعالیت رسانه ای علیه روحانی و اطرافیان وی، مستند دیگری را هم برای توزیع گسترده آماده کرده اند.

در یکی دو ماه اخیر پخش محدود مستند “من روحانی هستم” در بعضی دانشگاه ها در تهران و نیز پخش اینترنتی آن موجب اعتراض بعضی نهادهای هوادار دولت ایران شده و حتی واکنش تند علی لاریجانی رئیس مجلس ایران را هم در پی داشته است.

در همین حال به نظر می رسد گروه ها یا نهادهایی که در ورای ساخت اینگونه مستندها هستند تنها به یک مورد بسنده نکرده اند. اخبار تازه حاکی از آنست که همان موسسات اکنون مستند دیگری را در ۴۵ دقیقه با عنوان «لکه» و برای انتقاد از اعضای هیات دولت و سابقه سیاسی آنها آماده کرده اند.

هادی فیروزمند، سردبیر سایت سفیر فیلم که مسوولیت توزیع مستند “من روحانی هستم” را بر عهده دارد در این باره به روزنامه اعتماد گفته است: «در مستند “لکه” به زندگی یک شخصیت سیاسی پرداخته می‌شود که در سال ۸۸ مشروعیت نظام را زیر سوال برده اما با آغاز به کار دولت یازدهم حکم دولتی می‌گیرد و در دولت مشغول به کار می‌شود. اکران این فیلم هم متاسفانه از سوی ۱۰ دانشگاه لغو شد اما ما توانسته‌ایم در دانشگاه شریف این فیلم‌ها را پخش کنیم.

شفق مدیا سازنده مستند “من روحانی هستم” است و سفیر فیلم توزیع‌کننده آن. اما شفق مدیا مستندهای دیگری هم ساخته است. ساخت مستند تخریبی علیه آیت‌الله هاشی رفسنجانی و طعنه زدن به اینکه «آقای هاشمی بد نیست کمی فکر کنید»، مستند «کابینه فراجناحی» برای انتقاد از هیات دولت، مستندهای «ما همیشه آماده هستیم» و «فرصت همیشگی نظام» و «چهره واقعی دشمن» همگی از همین دست مستندهایی هستند که هرچند وقت یک‌بار ساخته می‌شوند و از سوی جریان‌های تندرو مورد به به و چه چه قرار می‌گرفته‌اند.

در همین حال ظاهرا مستند “من روحانی هستم” جدی‌ترین و هدفمند‌ترین کار این گروه است.

علی لاریجانی روز یکشنبه در دیدار با جمعی از کارگران به مناسبت هفته کارگر با انتقاد از اینکه برخی سیاسیون به جای اینکه دغدغه رونق تولید داشته باشند در پی آنند که در کشور دعوا راه بیاندازند، گفت: « همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان “من روحانی هستم” پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟»

ماجرای ایران–کنترا که به ماجرای مک‌ فارلین و ماجرای ایران گیت نیز معروف است، به معامله تسلیحاتی ایران با ایالات متحده آمریکا و اسرائیل از ۲۰ اوت ۱۹۸۵ تا ۴ مارس ۱۹۸۷ بازمی‌گردد. در این ماجرا آمریکا از طریق نفوذ ایران سعی در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان کرد و در ازای آن برخی قطعات ادوات جنگی و نظامی را که به واسطه تحریم امکان فروش آنها به ایران نبود، در اختیار ایران قرار داد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پارسال در اختتامیه جشنواره مطبوعات ضمن بیان آنکه “منتقدان و مخالفان دولت آزاد خواهند بود” در سخنانی که اشاره اش به همین فیلم بود گفت: «علیه شخص رئیس جمهور سی‌.دی پخش می‌کنند و ما فقط گفتیم به آنها بگویند این قسمت‌های سی.دی اشتباه است.»

به نظر می رسد موج رسانه ای که از آن هنگام آغاز شده اکنون گسترده تر شده و بعضی مقامات دیگر ایران را هم به واکنش نشان داده است.