ناو هواپیما بر آمریکایی «یو اس اس جان استنیس» و مجموعه شناورهای همراهش دیروز وارد آب های خلیج عربی شد.
به گزارش الشرق الاوسط، این اولین ناو آمریکایی است که پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران وارد منطقه می‌شود تا بر غیبت نظامی آمریکا در منطقه که چند ماهی ادامه داشت پایان دهد.
این ناو زمانی وارد منطقه شد که ایران مجدداً تهدیداتش را در به هم زدن حرکت ناوبری در تنگه استراتژیک هرمز را ازسرگرفته که حدود یک سوم صادرات دریایی نفت از آن عبور می‌کند.
رئیس‌جمهوری ایران حسن روحانی در ۵ دسامبر گذشته به بستن این تنگه تهدید کرد و گفت: «آمریکا باید بداند که نمی‌تواند مانع صادرات نفت ایران بشود».
کلوی مورگان سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین گفت: «استراتژی‌مان را تغییر می‌دهیم چون دشمنان ما از نزدیک ما را دنبال می‌کنند. دوست داریم پیش‌بینی عملیات ما برای دشمنان ما دشوار باشد وبرای متحدان استراتژیک‌مان آسان». خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در گزارشی از روی عرشه این ناو هواپیمابر اعلام کرد، حدود ۳۰ قایق وابسته به سپاه پاسداران ایران ناو «استنیس» و مجموعه ناوچه‌هایش را بدرقه کردند. یکی از آنها «به نظر می‌رسد پهبادی را برای عکس‌برداری از کشتی‌های آمریکایی فرستاد».
روزنامه «وال استریت ژورنال» پیش از این به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود که این مجموعه دریایی، که انتظار می‌رود حداقل به مدت دو ماه در منطقه حضور داشته باشند، هدف‌شان «نمایش قدرت در برابر ایران است».
براساس گزارش ایسنا و به نقل از محمد خاکپور فرمانده نیروی زمینی ایران، همزمان با ورود این مجموعه به منطقه، صبح امروز مانور دریایی و زمینی نیروهای سپاه آغاز شد.