شیخ صباح احمد الجابر الصباح امیر کویت، نادیا مراد فعال ایزیدی عراق و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ را به حضور پذیرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، نادیا مراد در این دیدار از نقش امیر کویت در عرصه بشردوستانه تشکر و قدردانی کرد.
نادیا مراد با داستان غم‌انگیزش توانست درد و رنج خود را به میلیون‌ها انسان روایت کند.
وی با خانواده‌اش در سال ۲۰۱۴ از سوی عناصر گروه تروریستی «داعش» ربوده شد، داعش ها شش تن از برادرانش را به قتل رساندند و به او تجاوز کردند.
در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶، سازمان ملل متحد نادیا مراد را به عنوان سفیر حسن نیت برای مبارزه با مواد مخدر و جرایم منصوب کرد.
این انتصاب توسط سازمان ملل متحد برای «اولین بار به خاطر یکی از بازماندگان این جنایات» که در عراق اتفاق افتاد، صورت می‌پذیرد.
نادیا مراد در این باره گفت: «کنفرانس بین‌المللی کویت برای بازسازی عراق، که از ۱۲ تا ۱۴ فوریه توسط کویت برگزار شد، باعث شادی و افتخار تمام عراقی‌ها بود… چگونه کشوری مانند کویت که در گذشته از سوی عراق به آن تجاوز شده بود به اولین کشور برای حمایت از بازسازی آن پس از جنگ تبدیل شود؟!»
وی افزود: «تمام سیاستمداران و غیرنظامیان عراق و همچنین قربانیان جنگ باید نسبت به چنین موضع‌گیری افتخار کنند و ما نیاز به حمایت و مشاوره امیر کویت داریم».
امیر کویت نیز در جواب به وی گفت: «من از شما می‌خواهم به همه چیزهایی که به شما صدمه زد فکر نکنید، و من می‌دانم آنچه که شما از آن رنج می‌بردید آسان نیست و رنج زیادی را متحمل شدید، اما باید به آینده فکر کنید، و مطمئناً به یاری خداوند بهتر خواهد شد چراکه اکنون عراق بیشتر از قبل ثبات و امنیت دارد».
پس از این دیدار، مراد توضیح داد که سفر وی به کویت با هدف بررسی دقیق تر کار بشردوستانه امیر کویت انجام شده‌است و کارش پس از آزادسازی سینجار، آزادسازی قربانیان و پاکسازی مین‌ها با کمک کشور فرانسه و وزارت خارجه آمریکا جهت بازسازی آن است. این منطقه بیش از هر منطقه دیگری از سوی «داعش» مورد آزار و اذیت و تخریب زیرساخت‌ها قرار گرفت.
وی گفت: «بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر از ایزیدی‌ها در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند که به دلیل فقدان خدمات بشردوستانه در سینجار، تاکنون به خانه‌های خود بازنگشته‌اند».