وزیر اقتصاد فرانسه: نمی‌توانیم بپذیریم واشینگتن نقش پلیس اقتصادی جهان را بازی کند

پاریس: میشل ابو نجم

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به منظور کاهش وابستگی خود به قدرت آمریکا، خواستار تشکیل یک «ارتش مشترک واقعی» برای قاره پیر اروپا شد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی گفت: «ما باید از خودمان در برابر چین، روسیه و حتی آمریکا دفاع کنیم».
ماکرون افزود: «زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا از بزرگ‌ترین معاهده خلع سلاح که بعد از بحران موشکی در دهه ۱۹۸۰ تشکیل شده بود خارج می‌شود، قربانی اصلی اروپا و امنیت این قاره است».
وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم از اروپایی‌ها دفاع کنیم، مگر اینکه تصمیم بگیریم یک ارتش واقعی اروپایی تشکیل دهیم».
رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «ما نیاز داریم که اروپا بتواند به تنهایی در پیمان آتلانتیک از خود دفاع کند بدون اینکه به آمریکا نیاز داشته باشد».
این در حالی است که پاریس نمی‌خواهند تنها بر جنبه‌های مستقل سیاسی و امنیتی متوقف شود، بلکه می‌خواهد برای اتحادیه اروپا «استقلال اقتصادی» ایجاد کند.
در همین باره، برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه در گفتگویی در پایتخت بلژیک روز دوشنبه بار دیگر بر این موضع پاریس تأکید کرد. این وزیر اولین کسی بود که پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام از این طرح پرده برداشته بود.
ترامپ تحریم‌های بین‌المللی دو مرحله‌ای علیه شرکت‌هایی که تحریم‌های ایران را نادیده می‌گیرند اتخاذ کرد. هنگامی که تحریم‌ها در ۵ نوامبر جاری، علیه بخش‌های انرژی و بانکی ایران اجرا شد، پاریس و شرکای آن یعنی انگلیس و آلمان که برجام را امضا کرده بودند، خود را در مقابل بن‌بست دیدند.
منابع اقتصادی فرانسوی روز گذشته به «الشرق الاوسط» گفتند که «خشم» فرانسوی‌ها ناشی از رد درخواست‌های معافیت برای شرکت‌های خود و در رأس آنها شرکت نفت «توتال» از سوی آمریکا، است. دقیقاً همان سرنوشتی که تقاضای معافیت انگلیس و آلمان با آن مواجه شده‌است.
در مقابل، دولت ترامپ با رویکردی آسان‌تر با ایتالیا و یونان، دو کشور اروپایی برخورد کرده‌است و این دو را در فهرست هشت کشوری که در دوره شش‌ماهه اضافی، می‌توانند با ایران بدون تحریم تعامل داشته باشند، گنجانده‌است.
این منابع در واکنش به این موضع‌گیری واشینگتن در مقابل برخی کشورهای اروپایی چنین تفسیر کردند که «اگر ترامپ وعده به صفر رساندن صادرات نفت ایران را داده باشد، چگونه می‌توان فهمید که مشتریان اصلی نفت ایران یعنی چین، هند، ترکیه و ایتالیا را از تحریم‌ها معاف کند؟»
ظاهراً اظهارات ماکرون و لومر بیان‌گر آن است که پاریس در حال «گوش مالی» واشینگتن در زمینه‌های سیاسی، دفاع و اقتصادی است.