دبیرکل سازمان ملل فرستاده جدید برای سوریه تعیین کرد

نیویورک: علی بردی

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که مدتی است که جانشین استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه را تعیین کرده‌است.
گوترش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «الشرق الاوسط» تأکید کرد کمی بردباری در این خصوص لازم است؛ چرا که هنوز رایزنی‌ها با ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت ادامه دارد.
از سوی دیگر، یکی از نماینده‌های دائم این کشورها و چند سیاستمدار دیگر عنوان کرده‌اند که در خصوص گیر پیترسون سفیر نروژ در چین به برای تصدی این منصب توافق شده‌است.
پیترسون در مارس سال ۲۰۰۵ جانشین دی میستورا به عنوان فرستاده دبیرکل سازمان ملل در جنوب لبنان شد.
اما گوترش در این باره گفت «مذاکرات در این خصوص همچنان ادامه دارد و من پیرو اصول نوشته شده در این مورد هستم».
وی گفت: «این اسم را به نمایندگان ۵ عضو دائم شورای امنیت فرستادم و منتظر پاسخ آنها به پیشنهاد خودم هستم». او افزود: «مدتی است که این شخص را انتخاب کرده‌ام».
براساس گفته‌های یک مسئول بین‌المللی، ماریا لویزا ریبیرو ویوتی مسئول دفتر گوترش و رزماری دیکاتو وکیل وی در حال انجام آخرین کارهای پیترسون برای تصدی این منصب هستند.
وی همچنین عنوان کرد هنوز موافقت روسیه و سوریه در این خصوص گرفته نشده‌ و قرار است دی میستورا هفته آینده این موضوع را با آنها مطرح کند به اضافه اینکه اسامی اعضای احتمالی کمیته تدوین قانون اساسی سوریه نیز تغیین خواهد شد تا راهی باشد برای شروع عملیات سیاسی و پایان جنگ در سوریه.
پس از آن دبیرکل سازمان ملل نامه‌ای به ۱۵ عضو شورای امنیت ارسال کرده و آنها را در جریان انتخاب پیترسون به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه مطلع خواهد می‌کند.
وی اعلام کرد دبیرکل سازمان ملل منتظر فرصتی مناسب است تا بعد از موافقت ۵ عضو دائم شورای امنیت و دولت سوریه، اسم نماینده این سازمان در سوریه را اعلام کند.
پیترسون هم‌اکنون سفیر نروژ در چین است و پیش از آن به مدت ۵ سال نماینده دائم این کشور در سازمان ملل بود.
وی در سال ۲۰۰۵ فرستاده سازمان ملل در جنوب لبنان بود. همچنین سابقه مدیریت حوزه سیاسی آسیا و اقیانوس آرام در سازمان ملل را نیز دارد.