اسماعیل تکین دیدار سازمان های اطلاعاتی دو کشور در الجزایر و تهران را تأکید کرد.. پیش بینی بازگرداندن حلب به رژیم سوریه طی چند روز آینده

اسماعیل حقی تکین رهبر مذاکرات ترکیه و سوریه

اسماعیل حقی تکین رهبر مذاکرات ترکیه و سوریه

اسماعیل حقی تکین، دیپلمات سابق و عضو کنونی در حزب وطن ترکیه، به جنجال شایعات در مورد مذاکرات میان آنکارا و دمشق در سطوح مختلف برای عادی سازی روابط، و نقش ایران در این مذاکرات خاتمه داد. تکین در تصریحات ویژه ای برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد، ۵ بار به دمشق سفر کرد و با مسؤلان ارشد سوری، و در رأس آن ها بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

تکین، که پیش از پیوستن به بخش روابط خارجی و دیپلماتیک ترکیه یک ژنرال در ارتش این کشور بود، و روند توافقنامه «آدنا» میان ترکیه و سوریه را در سال ۱۹۹۸ در خصوص تسلیم عبدالله اوجالان رهبر «پ.ک.ک» کردستان به دست داشت، گفت: «ما (حزب وطن) از ماه می (اردیبهشت ماه) گذشته ۵ بار به دمشق رفتیم، و در آن جا با تعدادی از مسؤلان سوری، و در رأس آن ها بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کردیم».

تکین در پاسخ به این سؤال که آیا تهران در این مذاکرات نقشی ایفا کرد یا خیر تأکید کرد: «ما به عنوان یک حزب احتیاجی به میانجی با سوریه نداریم، و تمامی دستگاه های امنیتی ترکیه این موضوع را می دانند، اما ممکن است تهران دیدارهایی میان شخصیت های دیگری را ترتیب داده باشد».

وی همچنین درباره میزبانی الجزایر برای دیدارهایی میان مسؤلان دو کشور گفت: « شاید دیدارهایی بین دستگاه های اطلاعاتی دو کشور انجام شده باشد، اما به ما مربوط نمی شود.. و گمان می کنم دیدارها در حال حاضر در سطح دستگاه های اطلاعاتی جریان داشته باشد و یکی از آن ها در تهران جریان داشته باشد».

در همین راستا، تکین پیش بینی کرد که نظام سوریه حلب را باز پس خواهد گرفت. وی گفت: «امروز نیروهای ترکیه وارد حلب شدند، و طی روزهای اندک آینده خواهیم دید که حلب به واسطه ارتش نظامی سوریه و با کمک روسیه به سوریه باز خواهد گشت، و اگر روابط را به حالت عادی برنگردانیم و جلوی جنگ را نگیریم، خونریزی بیشتری خواهیم دید».