اصفهانی دارای ملیت انگلیسی است … و قبل از سال ۱۹۷۹ در «خزانه داری آمریکا» کار می کرد

عبد الرسول دری اصفهانی مسؤل مالی در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران – عکس از پارس نیوز

عبد الرسول دری اصفهانی مسؤل مالی در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران – عکس از پارس نیوز

روز گذشته شک و تردیدها درباره بازداشت عبد الرسول دری اصفهانی مسؤل مالی در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به اتهام جاسوسی برای کشورهای غربی افزایش یافت. این در حالی است که وزارت خارجه ایران برای دومین بار طی ۷۲ ساعت ، ادعای دستگیری وی را تکذیب کرد.

برخی سایت های نزدیک به «سپاه پاسداران» روز گذشته جزئیاتی از بازداشت و ماهیت اصفهانی  منتشر کردند و تأکید کردند که او یک شهروند ایرانی است که ملیت انگلیسی دارد. گزارش های محلی همچنین فاش کردند که اصفهانی کارمند کمیته خزانه داری امریکا بود و در سال ۱۹۷۹ برای کار در وزارت دفاع ایران به کشور بازگشت و مسؤل پرونده مالی ایران شد که در ایالات متحده بلوکه شده است.

از دید ناظران، دستگیری یکی از دیپلمات های تیم هسته ای ایران، ضربه جدیدی به حسن روحانی رئیس جمهور ایران به شمار می آید که در حال آماده شدن برای ارائه اوراق انتخاباتی خود برای شرکت در دوره دوم ریاست جمهوری در اواسط بهار آینده است.

از سوی دیگر، جواد کریمی قدوسی، نماینده شهر مشهد در پارلمان فاش کرد، بازداشت اصفهانی همزمان با حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در ترکیه صورت گرفت. بر اساس گفته قدوسی، مذاکره کننده مالی در تیم هسته ای، یکی از افراد هیئت همراه ظریف بود اما دستورات مقامات بالاتر، هنگام رسیدن ظریف به آنکارا او را از خروج از هواپیما منع کردند و به تهران بازگردانده شد.

در مقابل، وزارت خارجه ایران از زبان بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارت، آن چه درباره بازداشت این عضو تیم هسته ای منتشر شد را رد کرد و آن را ادعاهای بی پایه و اساس نامید. به گزارش خبرگزاری «ایسنا» قاسمی افزود: « دولت تأکید می کند که نباید بعضی ها منافع و امنیت ملی را برای اهداف حزبی شخصی و زودگذر قربانی کنند». که این امر اشاره دارد که این بازداشت در چارچوب فشارهای مستمر به روحانی صورت می گیرد.