منابع سیاسی از اعلام تمایل ایالات متحدهٔ آمریکا به برخی کشورهای هم‌پیمان خود در منطقه در خصوص درنگ کردن در گشایش سیاسی نسبت به رژیم سوریه و ربط دادن روابط با آن به راه‌حل سیاسی خبر دادند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این خواستهٔ آمریکا منجر به پشیمان شدن برخی از هم‌پیمانان واشنگتن از گشایش مجدد سفارت‌های خود در دمشق شد.
این منابع به «الشرق الاوسط» عنوان کردند گلایهٔ آمریکا نسبت به تسرع در گشایش نسبت به دمشق در رابطه با درک واشنگتن از وضعیت شمال شرق سوریه بعد از خروج نیروهای آن است.
آنها توضیح دادند که آمریکایی‌ها قصد دارند که وضعیت شمال سوریه را با استناد بر توافق میان، کُردها، عراق و ترکیه بدون در نظر گرفتن دمشق، سر و سامان بدهند.
آنها افزودند: آمریکایی‌ها معتقدند که رژیم سوریه نمی‌تواند به تنهایی وارد مناطق شمال شرقی این کشور شود و بعد از خروج آمریکا از آن بدون حمایت روسیه منطقه را تحت کنترل خود درآورد.
آنها اشاره کردند که ورود به این مناطق با حمایت سوریه به معنی استفاده از سلاح سنگین است که در صورت استفاده از آن آمریکا نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.
این منابع همچنین خاطرنشان کردند که آمریکایی‌ها در عراق حضور دارند و در صورت نیاز برای مبارزه با تروریسم در سایهٔ وجود باندهای نهفتهٔ داعش وارد سوریه خواهند شد.
آنها تأکید کردند که آمریکا از وضعیت خود در عراق احساس رضایت دارند و قصد خروج از آن را نداشته بلکه خواهان تقویت حضور خود در آنجا است و از تحولات سیاسی که شامل شورش شیعیان علیه سیستم ایران در عراق است، خرسند است.