ائتلاف مسکو و بغداد و دمشق و تهران برای مبارزه با «داعش»

تصویری که مبارزان مجموعه «شیرها» وابسته به سازمان داعش را در حال آموزش در تلعفر در شمال عراق نشان می دهد – عکس از آسوشیتد پرس

تصویری که مبارزان مجموعه «شیرها» وابسته به سازمان داعش را در حال آموزش در تلعفر در شمال عراق نشان می دهد – عکس از آسوشیتد پرس

روز گذشته نشانه هایی ظاهر شد مبنی بر این که روسیه، پس از گسترش نفوذ نظامی خود در سوریه، شروع به گسترش در عراق نیز کرده است. به طوری که دولت عراق رسماً پیوستن خود را به روسیه و ایران و سوریه، در «ائتلافی اطلاعاتی» بر ضد «داعش»، اعلام کرد.

سعید الحدیثی، سخنگوی رسانه ای دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در اظهاراتی به «الشرق الأوسط» گفت: «تبادل اطلاعات به روش هماهنگی در زمینه های امنیتی و اطلاعاتی با این کشورها، منجر به کاهش خطر تروریسمی می شود که همه را تهدید می کند».

اما از جانب روسیه، خبرگزاری «ریا نووستی» نقل کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، «شخصاً رهبران عربستان سعودی و ترکیه و اردن را از تأسیس یک مرکز هماهنگی اطلاعاتی در بغداد ، مطلع کرد».

ناظران، این گام روسیه را تکمیل نقش روسیه در سوریه دانستند که هدف از آن تقویت حضور روس ها و نفوذ آن ها در منطقه است، زیرا مسکو، عراق و سوریه را مناطق سنتی تحت نفوذ خود می داند.

در همین راستا، هشام الهاشمی، کارشناس متخصص در امور گروه های مسلح در عراق برای «الشرق الأوسط» فاش کرد: «این کمیته جدید نیست بلکه در داخل خاک سوریه فعالیت می کرد، و در دمشق و لاذقیه پایگاه هایی دارد و سوریه و ایران و روسیه و عراق و حزب الله لبنان را در بر می گیرد». وی اشاره کرد که نمایندگانی که از عراق در این کمیته هستند، مبارزان داوطلب (شیعه) هستند که به طور غیر رسمی در آن فعالیت می کنند، اما دولت عراق از آن ها آگاه است. وی توضیح داد: «در حال حاضر توافق از یک سو به گونه ای است که همکاری به صورت تکامل یافته ای ادامه یابد ، و از سوی دیگر توجیهی برای عبور هواپیماهای روسی باشد، که با استفاده از حریم هوایی عراق، به سوریه اسلحه منتقل می کنند.