حمله ترکیه «منطقه امن» را احیا می کند.. و کردها آن را «اعلان جنگ» می شمارند

سربازان ترک بر بالای تانک ها ضمن عملیات نظامی بیرون راندن داعش از شهر جرابلس در مرزهای سوریه - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سربازان ترک بر بالای تانک ها ضمن عملیات نظامی بیرون راندن داعش از شهر جرابلس در مرزهای سوریه – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

نیروهای اپوزیسیون سوریه روز گذشته اعلام کردند پس از فرار عناصر «داعش»، کنترل شهر جرابلس را تقریباً به طور کامل به دست گرفتند. این تحول پس از آن صورت گرفت که ترکیه در اولین مداخله مستقیم خود در عملیات جاری در سوریه، با یک عملیات نظامی تحت عنوان «سپر فرات»، و با مشارکت ائتلاف بین المللی ، برای هدف قرار دادن تروریسم وارد عمل شد.

ترکیه گفت این عملیات نظامی، تمامی سازمان های تروریستی را هدف قرار می دهد. این گفته ترکیه به این نکته اشاره دارد که این عملیات امکان دارد بر علیه حزب اتحاد دموکراتیک کرد (سوریه)، و یگان های حمایت از خلق کرد باشد که سعی در برپایی یک «دولت فدرال» در مرزهای ترکیه دارند.

از سوی دیگر تصمیم آنکارا برای ارسال نیروها به خاک سوریه، آن هم برای اولین بار به صورت علنی از آغاز بحران این کشور، باعث شد کردهای سوریه این اقدام ترکیه را پیامی مستقیم به خود تلقی کنند، چرا که آن ها برای فراهم کردن زمینه ای برای برپایی دولت فدرال، به مناطق واقع در شرق رودخانه فرات در عفرین رسیدند. در همین حال مسؤلان آن ها اتفاقات جاری را «اعلان جنگ» بر علیه خود دانستند.

این در حالی است که به نظر می رسد مسکو در اعلام موضع خود نسبت به وضعیت پیرامون جرابلس تردید دارد، و تا ساعات پایانی روز گذشته موضع رسمی خود را اعلام نکرده بود. به طوری که وزارت خارجه روسیه بیانیه ای منتشر کرد و اعلام کرد: «مسکو درباره آن چه در مرزهای ترکیه و سوریه در جریان است بسیار نگران است، و این احتمال وخیم تر شدن اوضاع در منطقه درگیری و تلفات در میان غیرنظامیان را بیشتر می کند، و در عین حال اختلافات میان کردها و عراب ها را تشدید می کند».