تنش میان پاریس و آنکارا بر سر پرونده قتل خاشقجی

روز گذشته پاریس و آنکارا در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی خبرنگار سعودی وارد نزاع شدند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این نزاع در نتیجه متهم کردن رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه از جانب فرانسه در خصوص به راه انداختن بازی سیاسی در پرونده جمال خاشقجی اتفاق افتاد.
ترکیه نیز پاسخ اتهمات فرانسه را داده و اعلام کرد گویی فرانسه قصد دارد بر آنچه اتفاق افتاده‌است سرپوش بگذارد.
اردوغان در هفته گذشته اذعان کرده بود کشورش به برخی از کشورها از جمله فرانسه صدای ضبط شده حادثه قتل خاشقجی را داده‌است.
خبرگزاری «رویترز« عنوان کرد جان اف لودریان وزیر خارجه فرانسه اظهارات اردوغان را زیر سوال برد.
لودریان عنوان کرد تا آنجایی که مطلع است فرانسه چنین صداهای ضبط شده‌ای در دست ندارد.
وی در خصوص اینکه اظهارات اردوغان در این باره دروغ است یا خیر به «رویترز» گفت: «گویا وی در این شرایط بازی سیاسی به راه انداخته‌است».
اظهارات لودریان باعث خشم آنکارا شد و آنکارا آنها را غیر قابل قبول عنوان کرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این باره عنوان کرد که سازمان اطلاعات ترکیه واقعا به فرانسه صدای ضبط شده حادثه قتل خاشقجی را داده‌است که در ۲ اکتوبر گذشته در استانبول رخ داد.
وی اتهام بازی سیاسی که به اردوغان نسبت داده شده‌بود را رد کرده و آن را مایه شرمساری عنوان کرد.
«رویترز» اشاره کرد که شاید نزاع میان آنکارا و پاریس پیرامون اظهار اردوغان است که اذعان کرده‌بود صداهای ضبط شده را به کشورهای دیگر نیز داده‌است.
این خبرگزاری همچنین عنوان کرد مسئولان ترکیه اعلام کردند که به فرانسه اجازه داده‌شد تا یکی از این صداهای ضبط شده را گوش کند و این کشور را به خاطر به وجود آمدن سوء تفاهم ملامت کردند.
در این میان، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا روز گذشته اعلام کرد سازمان اطلاعات کانادا صداهایی که آنکارا به این کشور داد را کاملا گوش داده اما خودش به شخصه آنها را نشنیده‌است.
از سوی دیگر، استفان سیبرت سخنگوی آنگلا مرکل نخست‌وزیر آلمان نیز اعلام کرد که سازمان اطلاعات آلمان در خصوص پرونده خاشقجی با سازمان اطلاعات ترکیه تماس داشته‌است اما در خصوص جزئیات این تماس‌ها چیزی نگفت.