«ائتلاف» العبادی: اظهاراتی برای فرار از بحران اقتصادی

یک کرد عراقی پرچمی برای منطقه کردستان طراحی می کند که عکس مسعود بارزانی در آن است – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک کرد عراقی پرچمی برای منطقه کردستان طراحی می کند که عکس مسعود بارزانی در آن است – عکس از خبرگزاری فرانسه

مسعود بارزانی رئیس سابق منطقه کردستان عراق، در حرکتی که می تواند باعث افزایش تنش بین این منطقه و دولت بغداد شود، روز گذشته اعلام کرد، وقت آن رسیده است که یک همه پرسی برای برپایی دولت مستقلی در کردستان در شمال عراق تنظیم شود. بارزانی در بیانیه ای گفت: «زمان آن رسیده است که مردم کردستان سرنوشت خود را از طریق همه پرسی تعیین کنند». وی افزود: «در حال حاضر فرصت برای اتخاذ چنین تصمیمی بسیار مناسب است».

در همین راستا، فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق و یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان، دومین حزب بزرگ کرد، گفت: «تشکیل دولتی در کردستان بلند پروازی است، هیچ طرح مورد توافقی میان کردها در مورد اعلام استقلال وجود ندارد، زیرا این امر مشکلات زیادی دارد».

صلاح عبد الرزاق یکی از رهبران «ائتلاف دولت قانون»، که حیدر العبادی نخست وزیر عراق از اعضای آن است گفت: «کردها سرنوشت خود را  با ماندن در عراق متحد فدرال در سال ۲۰۰۵ هنگامی که به قانون اساسی عراق  رأی دادند، تعیین کردند». عبد الرزاق برای «الشرق الأوسط» افزود: «مسئله کردستان با تداوم مسعود بارزانی در قدرت، با وجود پایان دوره اش،  شاهد پیچیدگی های بسیاری بود، و کردها در حال حاضر در حالتی از خلاء قانونی هستند، علاوه بر این  بارزانی از هر جایگزینی امتناع می کند، و نتیجه آن است که از مشکلات  بسیاری رنج می برد، به همین علت از طریق مطرح ساختن چنین قضایایی می خواهد جلب توجه کند». وی به مشکلات اقتصادی در کردستان اشاره کرد و گفت: «کاهش قیمت نفت حقیقت وضع اقتصادی کرستان را که پر رونق توصیف می شد، فاش کرد، این دروغی است که بسیاری ها فریب آن را خوردند، در حالی که واقعیت چنین نیست».