بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران و نیز حسن روحانی رئیس جمهور این کشور روز شنبه در جریان جلسه مجمع تشخیص مصلحت، مواضع هماهنگی را در قبال بحران سوریه اعلام کرده اند.

به نظر می رسد با اوج گرفتن بحران سوریه و جدی شدن حمله آمریکا و احتمالا بعضی از دیگر کشورهای غربی به این کشور، مقامات ایران در پی آن هستند که مواضع واحد و دقیقی را درباره این بحران اتخاذ کنند.

به ‌گزارش خبرگزاری فارس، در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور اکثر اعضا از جمله رؤسای جمهور سابق و فعلی ایران برگزار شد، حسن روحانی رئیس جمهور این کشور، تحلیل خود را از اوضاع سوریه و تحولات داخلی و تهدیدهای خارجی علیه این کشور و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات تشریح کرد.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی گفت: “آمریکا برای حمله به سوریه مقدمه چینی کرده است و به نظر می‌رسد هدف اصلی آمریکا از ماجراجویی در منطقه، محدود به سوریه نیست و کل خاورمیانه را دربرمی گیرد”.

وی از سوی دیگر، از موضع گیری های سیاسی افراد و کانال‌های غیررسمی که به گفته او، می‌تواند برای سیاست خارجی ایران تبعات منفی به همراه داشته باشد، انتقاد کرد و گفت: “باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیرمرتبط پرهیز شود و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بیان شود.”

این سخنان در جلسه مجمع تشخیص مصلحت ایران مسلما از یک سو در واکنش به اظهارنظرهای جسته و گریخته بعضی شخصیت ها در ایران در قبال بحران سوریه و نیز تاکید بر هماهنگی بیشتر در این زمینه صورت گرفته است.

به نوشته خبرگزاری فارس، نعیمه اشراقی خواهرزن محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در ایران، اخیراً در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «آقای هاشمی رفسنجانی در ملاقات با جمعی از مردم استان اصفهان در حسینیه جماران که ساعاتی پیش انجام شد در ارتباط با بمباران اخیر سوریه سخنانی بدین مضمون مطرح کرده است: «دولتی که ملت خود را بمباران شیمیایی کند عواقب سخت آن را خواهد دید همانگونه که صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدی را بر خورد خرید و دچار چنین سرنوشت هولناکی شد.»

اما مدیرکل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت روز شنبه در واکنش به این مطلب، ضمن تکذیب اظهارات نعیمه اشراقی ‌گفت: موضع آقای هاشمی درباره سوریه، ‌فلسطین و‌ لبنان شفاف است و با یک شایعه مخدوش نمی‌شود.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان هاشمی گفت: آقای هاشمی در آن دیدار گفت که در سوریه هم این سلاح شیمیائی به کار برده شده اما اصلاً بحث دولت اسد را در این زمینه مطرح نکرد و گفت آمریکا می‌خواهد با این بهانه به سوریه حمله کند لذا سخنان هاشمی تحریف شده و خانم اشراقی تفسیر خود را مبنا قرار داده است.

ایران حمله شیمیایی در سوریه را محکوم دانسته و از طرف دیگر با هر گونه حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده است.

تیم بازرسان شیمیایی سازمان ملل متحد که به منظور تحقیق در این زمینه در سوریه اقامت داشت امروز (شنبه، ۳۱ اوت) این کشور را ترک کرد و وارد فرودگاه رتردام هلند شد. آنها قرار است گزارش خود در زمینه استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی را ارائه دهند.