واشنگتن – عاطف عبد اللطیف

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت آمریکا اجازه نمی دهد ایران در زمینه توانمندی هسته ای مثل کره شمالی شود.
پمپئو در گفتگو با شبکه فاکس روز پنجشنبه (۳۱ ژانویه) افزود «پرزیدنت ترامپ آشکارا گفت آمریکا اجازه نمی دهد که ایران یک کره شمالی دیگر شود. ما رویکردهای متعددی برای جلوگیری از این مساله تعیین کردیم».
او خاطر نشان کرد «دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در مورد تهدیدات ایران اختلاف نظر ندارند. فکر نمی کنم که آنها بر سر موضوع تهدید آفرین بودن ایران و برخورداری این کشور از توان غنی سازی هسته ای و گسترش توانمندی هسته ای و برنامه موشکی اختلاف داشته باشند. حکومت ایران هفته پیش تلاش کرد یک ماهواره به فضا بفرستد که احتمالا در پیشبرد برنامه هسته ای این کشور سهیم است. با توجه به این تحولات این تصور به وجود می آید که آنها زمانی به موادی دست می یابند که تهدیدی برای امنیت آمریکا به شمار می رود. پرزیدنت ترامپ آشکارا گفت آمریکا اجازه چنین کاری نمی دهد».
پمپئو در مورد کره شمالی گفت «آخرین اقدامات برنامه ریزی برای دیدار دوم پرزیدنت ترامپ و کیم یونگ اون رهبر کره شمالی در حال انجام است. واشنگتن و پیونگ یانگ به توافق رسیدند که این دیدار در اواخر ماه جاری برگزار شود».

او خاطر نشان کرد «مقام های آمریکا و کره شمالی به توافق رسیدند که مکان برگزاری نشست سران دو کشور در یکی از کشورهای آسیایی باشد. فکر می کنم این ایده خوبی است و گروهی را برای آماده سازی برای این ملاقات اعزام می کنم و امیدوارم که این دیدار گام اضافی و فوق العاده برای نه تنها خلع تسلیحات اتمی در شبه جزیره کره بلکه برای دست یابی مردم کره شمالی به آینده ای درخشان و برقراری امنیت در شبه جزیره کره به شکلی باشد که دولت های پیشین آمریکا از تحقق آن بازماندند. تصور می کنم پرزیدنت ترامپ هر کاری از دستش برآمد انجام داد تا پرزیدنت کیم را به عمل به کلیه تعهدات نشست پارسال در سنگاپور متقاعد کند. حالا هم زمان آن رسیده که تیم من و همه آمریکا برای همکاری با کره شمالی برای انجام تعهداتش تلاش کنیم و به وعده خود برای خلع تسلیحات اتمی در شبه جزیره کره عمل کنیم. کیم رهبر کره شمالی گفته که آماده عمل به تعهدات خود است. اما حالا وقت عمل فرا رسیده است».

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ونزوئلا گفت «آمریکا از مردم ونزوئلا برای دست یابی به خواسته های قانونی خود حمایت می کند. پرزیدنت ترامپ با خوان گوایدو رهبر مخالفان در ونزوئلا تلفنی گفتگو کرده است. گوایدو خود را رهبر موقت ونزوئلا اعلام کرده است. دو طرف درباره آزادی و دموکراسی برای مردم ونزوئلا گفتگو کردند و ترامپ گفت که مردم ونزوئلا خواسته مشخصی دارند و آمریکا تا زمان دست یابی مردم ونزوئلا به خواسته هایشان در کنار آنان می ایستد».
او افزود « شرایط کنونی در ونزوئلا فاجعه بار است که از زمان پرزیدنت نیکولاس مادورو و حکومت استبدادی اش پدید آمده. این کشور سرشار از منابع طبیعی با بحران انسانی وخیمی روبرو است. سه میلیون نفر به خاطر شرایط بد به عنوان پناهجو کشور را ترک کرده اند».
پرزیدنت ترامپ با اشاره به اعتراضات مردمی علیه پرزیدنت مادورو گفت «مبارزه مردم برای آزادی آغاز شده است».
پمپئو درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و عملیات گروه دولت اسلامی «داعش» گفت «پرزیدنت ترامپ در سخنرانی وضعیت اتحاد در کنگره در مورد شرایط کنونی گروه دولت اسلامی آشکارا صحبت می کند. ترامپ روز پنجم فوریه سخنرانی می کند. هر چند به موفقیت و دستاوردهای قابل ملاحظه برای نابودی «داعش» دست یافتیم اما خطر تروریسم اسلام گرایان تندرو هنوز رفع نشده است. ما باید تلاش کنیم تا اثر از شورشیان گروه «داعش» باقی نماند و فشارها به این گروه تروریستی را افزایش دهیم. دولت آمریکا به این هدف پایبند است و پرزیدنت ترامپ گفت که این مساله در اولویت قرار دارد. من هم به عنوان وزیر امور خارجه به مردم آمریکا قول می دهیم که ما تلاش هایمان را برای حفظ امنیت آنان دربرابر این تهدید ادامه می دهیم».