حاکم دبی علیرغم فرصت‌ها و تهدیدهایی که سال ۲۰۱۹ به همراه دارد، خوشبین است

دبی: مساعد الزیانی

در میان سرعت گرفتن رویدادها و تحولاتی که در جهان روی می‌دهد و به دنبال اظهارات مطرح شده در «همایش استراتژیک عربی» دبی، سایه‌ای از شک و تردید بر پیش‌بینی‌های اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ افتاد. دیدگاه‌های صاحب نظران و کارشناسان عرب و جهانی میان خوش‌بین و بدبین دربارهٔ اقتصاد و سیاست در جهان تقسیم شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، به نظر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی، «جهان در سال ۲۰۱۹ فرصت‌ها و تهدیدهایی در خود دارد، اما ما از جهت سیاسی، اقتصادی و انسانی خوش بین هستیم».
او اشاره کرد که «اقتصاد جهان در حرکت دایمی است اما ما منتظر واکنش‌ها نمی‌مانیم و منفعل رفتار نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم اکنون و آینده‌مان را بسازیم».
شیخ محمد بن راشد گفت «منطقه در آستانه اجرای طرح‌ها و فرصت‌هاست و امیدواریم سال ۲۰۱۹ شاهد آغاز حرکت چرخ این طرح‌ها باشد».
او یادآور شد «فرصت‌های اقتصادی و سیاسی همیشه ما را به تفکر درباره همه انتخاب‌ها وامی‌دارد… ما توسعه و گفت‌وگو وپیشرفت را انتخاب کردیم».
او افزود: «توانایی اشراف بر آینده و آینده نگری، به ما قدرت همراهی و همآهنگ شدن با تغییرات و استفاده از فرصت‌ها را می‌دهد».
همایش یازدهم با عنوان «وضعیت جهان در سال ۲۰۱۹» سعی می‌کند تصویری مطمئن ترسیم کند و مجموعه‌ای کامل از اطلاعات کنونی و شاخص‌های آینده را در اختیار تصمیم سازان و سیاستگذاران قرار دهد تا برنامه‌های بلندمدت مطالعه شده تهیه کنند که از وضعیت سیاسی و اقتصادی کنونی بیرون کشیده می‌شود و از طرح‌ها و نقشه‌های قابل اجرا در آینده ریشه می‌گیرند.
شرکت کنندگان در جلسه «وضعیت اقتصادی جهان عرب در سال ۲۰۱۹» گفتند، منطقه در دو سال آینده(۲۰۱۹ و ۲۰۲۰) با رکود اقتصادی مواجه خواهد بود که آثار آن از سال آینده پدیدار می‌شود.
همچنین یادآور شدند، میزان رشد در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج برای سال آینده، ۳درصد خواهد بود با تأکید بر اینکه قیمت نفت شاهد افزایش نخواهد بود و قیمت هر بشکه در سال ۲۰۱۹ بین۴۷ تا ۶۹ دلار در نوسان خواهد بود. آنها اشاره می‌کنند که دوره بشکه نفت ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلاری گذشت.
ناصر السعیدی وزیر اقتصاد و بازرگانی سابق لبنان گفت «کارشناسان در این نکته اشتراک نظر دارند که جهان طی سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد رکود اقتصادی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود نشانه‌های آن از ابتدای سال آینده دیده شوند».
محمود محیی الدین معاون اول رئیس بانک جهانی تأکید کرد، جهان دوره تردید را سپری می‌کند و بحران اعتماد وجود دارد. چه بسا هنوز قواعد بازی در قرن بیست ویکم با وجود قدرت‌هایی که ظهور می‌کنند و پنهان می‌شوند و دست‌پاچگی کشورهای غربی علاوه بر نزاع های جهانی، روشن نشده‌است.
در این جلسه پیش‌بینی شد وضع در یمن و سوریه بهبود می‌یابد و آرامش بریمن حاکم می‌شود، در حالی که وضعیت در عراق همچنان حالت ناآرامی که از سال ۲۰۰۳ آغاز شد ادامه می‌یابد. روشن است که در صورت وقوع بحران مالی، همه منطقه به شکل وسیعی و بیش از پیش از آن متأثر خواهد شد.
در جلسه‌ای با عنوان «وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹» از جمله برنامه‌های همایش استراتژیک عربی، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا جک لو پیش‌بینی کرد، سال ۲۰۱۹ سال آرامش در جنگ عوارض گمرکی و تجاری در سطح جهانی به ویژه میان ایالات متحده و چین خواهد بود.
در حالی که مرون کینگ، مدیر سابق بانک انگلترا و عضو مجلس اعیان معتقد است، اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ به ابتکارها و خلق راه حل‌های عملی موفق ادامه خواهد داد.
ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق به «نسل سوم تروریسم» پرداخت و دیروز در جلسه «وضعیت سیاسی جهان عرب» گفت: «اگر نمونه القاعده، نماد نسل اول تروریسم بود که اساسش حمله به نظام‌ها بود، و اگر داعش نماینده نسل دومی شد که براساس تسلط بر زمین و توسعه طلبی بنا شده بود، نسل سوم بر ایجاد آشوب در جوامع و آسیب زدن به اقتصادهای ملی کشورها و ایجاد قواعدی که لزوماً به چند کشور متصل باشد، نیست تا همان برنامه‌ها واهداف افراط‌گرایانه را محقق کند.»
همچنین دنیس راس معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، دو عامل اساسی در تشکیل سیاسیت خارجه آمریکا وجود دارند و آنها عبارتند از؛ روابط بین کره شمالی و ایالات متحده و پیش‌بینی‌های مربوط به نشست سال آینده میان دو رئیس‌جمهوری و مسئله دوم افزایش بحران میان آمریکا و ایران در سایه خروج از توافق هسته‌ای است. راس روشن ساخت که خطری حقیقی در بحرانی شدن وضع و بالا گرفتن تنش میان لبنان و اسرائیل در حال حاضر وجود دارد.