مسکو ناقضان آتش بس را تهدید به بمباران می کند

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در گفت و گو با عزالدین رمزی طی مذاکرات سوریه در ژنو – عکس از رویترز

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در گفت و گو با عزالدین رمزی طی مذاکرات سوریه در ژنو – عکس از رویترز

شورای وزیران عربستان سعودی در جلسه روز گذشته به ریاست ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه این کشور، خروج جزئی نیروهای روسیه از سوریه را «گامی مثبت» برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این اقدام به تسریع روند سیاسی بر اساس اعلامیه «ژنو ۱» ، کمک کند، و برای تحقق روند انتقال سیاسی رژیم بشار اسد را مجبور به ارئه امتیازات لازم کند.

در همین حال هیئت نظامی در مذاکرات ژنو در دیدار با استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به مانع تراشی ادامه داد، و بحث روند انتقال سیاسی را رد کرد که این امر بن بست فرستاده سازمان ملل را عمیق تر کرد. دی میستورا در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا هیئت نظامی در جلسه خود به این موضوع پرداخت، تنها به پاسخ مختصری اکتفا کرد که مضمون آن این بود که هیئت مذکور گفت و گو در این خصوص را زود می داند. علاوه بر این، دی میستورا به بازگشت به حامیان اصلی مذاکرات یعنی روسیه و ایالات متحده اشاره کرد.

سخنان بشار الجعفری، رئیس هیئت نظامی، پس از دیدار با دی میستورا بر بن بست جدی در مذاکرات تأکید می کند، به طوری که الجعفری در سخن با مطبوعات حتی یک بار به موضوع انتقال سیاسی اشاره نکرد، بلکه به طور کلی در را به روی مطرح کردن آن در مرحله آتی بست.

در همین راستا، مسکو به واشنگتن هشدار داد که از امروز گروه های مسلحی که آتش بس در سوریه را به صورت برنامه ریزی شده نقض می کنند به صورت یک جانبه هدف قرار خواهد داد و به توافق مشترک با آمریکا برای توقف نبردها در سوریه پایبند نخواهد بود.

اما در اولین واکنش از سوی واشنگتن، خبرگزاری «اینتر فاکس» به نقل از سخنگوی کاخ سفید گفت، دولت پرزیدنت باراک اوباما از روسیه خواست از اقدامات یک جانبه در سوریه خودداری کند.