«الشرق الأوسط» تجارت و استفاده و اثرات مخرب آن را در سه کشور بررسی می کند

عکسی از خبرگزاری «فارس» از ایرانی هایی که در یکی از محله های تهران مواد مخدر مصرف می کنند

عکسی از خبرگزاری «فارس» از ایرانی هایی که در یکی از محله های تهران مواد مخدر مصرف می کنند

در حالی که ایران بزرگ ترین گذرگاه «ترانزیت» مواد مخدر در جهان است، و از کشورهایی است که بیشترین مصرف را دارد، دلایلی وجود دارد که نشان می دهد سپاه پاسداران و سپاه قدس به رهبری قاسم سلیمانی، بر عملیات قاچاق مواد مخدر به عراق و لبنان و از آن جا به کشورهای خلیج نظارت دارند.

اطلاعات موجود تأکید می کند که قاچاق منظم مواد مخدر به داخل عراق، با آغاز دخالت ایران از طریق شبه نظامیان و باندهای مواد مخدر با نظارت اطلاعات سپاه پاسداران و سپاه قدس شروع شد. رحمان فضلی وزیر کشور ایران تأکید کرد اموال به دست آمده از تجارت مواد مخدر نقشی اساسی در سیاست داخلی ایران ایفا می کند. پیش از این هم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران به دست داشتن سپاه پاسداران در کنترل بازار سیاه و قاچاق کالا و مواد مخدر اشاره کرده بود و در یکی از سخنرانی هایش آن ها را به «برادران قاچاقچی» توصیف کرده بود.

در عراق نیز، عمر الحمیری فرماندار سابق استان دیالی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد منبع بیش از ۹۰ در صدر از مواد مخدر و حشیشی که وارد عراق می شود ایران است. وی افزود: «یققطعاً پوشش سیاسی برای باندهای قاچاق وجود دارد».

در لبنان، پیگیری عملیاتی که توسط دستگاه های امنیتی در خصوص وجود کارخانه های بزرگی در خاک لبنان انجام شد نشان می دهد که این کارخانه ها از حمایت امنیتی طرف های با نفوذ لبنان بهره می برند و به تولید مقادیر زیادی از دانه کابتاگون و تسهیل روند قاچاق آن از طریق گذرگاه های رسمی تحت نظارت «نیروهای موجود»، در اشاره به کنترل حزب الله بر منطقه که در این مناطق نفوذ دارند، صورت می گیرد.

بخش مبارزه با مواد مخدر می گوید، عملیات قاچاق در سوریه پس از بحران در این کشور به طور چشمگیری فعال شد، به خصوص که دستگاه های امنیتی لبنان توانایی کنترل مرزها را ندارند.