در دیدار کری با لاوروف، دعوت به «ژنو» سوریه در انتظار مشخص شدن شرکت کنندگان

بخشی از عملیات تخلیه مجروحان از ساختمانی در منطقه السکری در حلب که توسط جنگنده های نظامی ویران شد – عکس از خبرگزاری فرانسه

بخشی از عملیات تخلیه مجروحان از ساختمانی در منطقه السکری در حلب که توسط جنگنده های نظامی ویران شد – عکس از خبرگزاری فرانسه

مسلحان سازمان داعش از یک سو و گرسنگی از سوی دیگر، حلقه را بر شهر دیر الزور در شرق سوریه تنگ تر می کنند.

سازمان ملل متحد در گزارشی که روز گذشته منتشر شد، تأکید کرد سال گذشته بین ۱۵ تا ۲۰ نفر به علت گرسنگی در شهر دیر الزور در گذشتند.  بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان این شهر در وضعیت وخیم و اسف بار، و نقص شدید مواد غذایی به سر می برند. این در حالی است که چندین گزارش از مرگ ده ها تن در شهر مضایا واقع در مرزهای سوریه با لبنان در اثر گرسنگی ناشی از حصار خبر داده بودند.

سازمان داعش از ماه مارس (فروردین ماه) گذشته بخش غربی شهر را محاصره کرده است. روز گذشته این سازمان از چندین جبهه به شهر حمله کرد. بنا به گفته رامی عبد الرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر در سوریه در این نبردها دست کم ۳۵ نفر از نیروهای نظامی و مسلحان وابسته به آن کشته شدند. وی افزود که سازمان افراطی داعش در حال حاضر نزدیک به ۶۰ درصد شهر را در کنترل دارد.

از سوی دیگر، برخی منابع در سازمان ملل برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که سازمان بین المللی تتریت، پیش از ارسال دعوت نامه به احزاب مرتبط با مذاکرات سوری – سوری، که قرار است در بیست و پنجم ماه ژانویه (دی ماه) کنونی بر گزار شود، در انتظار نتایج دیدار مورد انتظار بین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه آینده برای تکمیل مراحل فنی در این خصوص است.

در همین راستا، یک منبع در اپوزیسیون سوریه به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت لیست نهایی مخالفانی که در مذاکرات آتی شرکت خواهند داشت، طی دیدار کری و لاوروف تشکیل خواهد شد. وی احتمال داد که این لیست شامل دو مجموعه باشد؛ اولی مجموعه ای است که طی نشست ریاض پیشنهاد شد، و دومی را مسکو و قاهره پیشنهاد دادند.