مصاحبه بن سلمان با بلومبرگ از برنامه‌ریزی برای تقویت رشد اقتصادی و بخش خصوصی پرده برداشت

ریاض: مساعد الزیانی

سعودی‌ها منتظر قراردادهایی هستند که شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قرار است تا دو هفته دیگر آنها را اعلام کند.
به گزارش الشرق الأوسط، براساس گفته‌های محمد بن سلمان به خبرگزاری «بلومبرگ» در روز جمعه گذشته قرار است تا دو هفته دیگر از یک قرارداد کلان رونمایی شود.
این قرارداد به گفته وی در زمینه نفت نیست و در راستای تنوع درآمد اقتصادی سعودی با تمرکز بر طرح «چشم انداز ۲۰۳۰» است.
سخنان بن سلمان پیرامون یک پروژه سرمایه گذاری بزرگ در کنفرانسی راجع به سرمایه گذاری، تداعی کننده دوره اول این کنفرانس در اکتبر گذشته است که طی آن از پروژه «نیوم» رونمایی کرد.
وی برنامه اقتصادی سال‌های آینده را تشریح کرد و از بودجه‌ها، خصوصی سازی و تحقق طرح چشم انداز از طریق اجرای برنامه‌های مختلف صحبت کرد که باعث تکاپوی اقتصادی شده و تلاش‌های سعودی را در تنوع منابع درآمدی و ایجاد فرصت های شغلی تحقق می‌بخشد.
وی در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی و روی آوردن به سرمایه گذاری‌های غیرنفتی نیز گفت «ما معتقدیم که هر دوی آنها اتفاق می‌افتد. تا دو هفته دیگر به یک قرارداد شاخص در اکتبر دست خواهیم یافت، مبالغ مالی بزرگی پشت آن هست و غیرنفتی است. از این قرارداد در حاشیه کنفرانسی درباره آینده سرمایه گذاری رونمایی خواهد شد».
وی افزود: «این قرارداد در سعودی اجرا خواهد شد. علاوه بر آن در خصوص قراردادهای غیرنفتی دیگری نیز اطلاع رسانی خواهد شد».
ولیعهد سعودی همچنین از جدول زمانبندی طرح چشم انداز خبرداد و به عدم اعمال مالیات جدید تا ۱۲ سال آینده اشاره کرد و گفت: «هم اکنون به طور ویژه‌ای بر روی چشم انداز متمرکز هستیم، در حال حاضر روی (برنامه ۲۰۲۰) تمرکز داریم و پس از آن در خصوص (برنامه ۲۰۲۵) اطلاع رسانی می‌کنیم. تا سال ۲۰۳۰ هیچ‌گونه مالیات جدیدی اعمال نخواهد شد و تمام تلاش خود را برای تحکیم اقتصاد، استحکام توسعه بخش خصوصی و دیگر بخش‌های صنعتی خواهیم کرد».
طبق گفته‌های وزیر دفاع سعودی طرح چشم انداز از طریق برنامه‌های مختلفی بدین شرح صورت می‌گیرد؛ افزایش سرمایه، افزایش سرمایه صندوق توسعه سعودی جدید که چند صندوق دیگر زیر مجموعه آن قرار دارد، افزایش منابع مالی صندوق سرمایه گذاری سعودی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی، آسان سازی قوانین، پی ریزی دوباره شاکله دیگر حوزه‌های صنعتی برای خلق فرصت‌های توسعه‌ای بیشتر و جذب فعالیت‌های تجاری بیشتر.
محمد بن سلمان همچنین تاکید کرد: ۲۰ شرکت در سال ۲۰۱۹ خصوصی خواهند شد که بیشتر آنها در زمینه شیرین کردن آب فعال هستند.
در رابطه با نگرانی‌هایی که در خصوص خارج شدن جریان سرمایه از کشور وجود دارد، محمد بن سلمان با استناد به حوادث تاریخی مشابه گفت: «به نظرم ارقام خوب بود. در دو فصل اول سال در سعودی ۹۰ درصد افزایش سرمایه گذاری داشتیم. به نظرم اتفاق نگران کننده‌ای وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید ما یک بازار آزاد در سعودی داریم که ضامن آزادی انتقال سرمایه است. اگر به سابقه سعودی در سال جاری و سال گذشته نگاه کنید و یا به طور مثال در زمان جنگ خلیج در سال ۱۹۹۰، پادشاهی سعودی مانع از انتقال وجوه نشد. ما بر تعهد خود بر این اصل ادامه می‌دهیم و به عنوان یک بازار آزاد به کار خود ادامه خواهیم داد».
معاون نخست وزیر سعودی همچنین در خصوص بازگشت قیمت نفت به حالت سابق و اجرای برنامه‌های اقتصادی گفت: «ما سعی داریم که به برنامه تعادل مالی سال ۲۰۲۳ پایبند باشیم تا بتوانیم برای برنامه‌هایی که تعیین کردیم هزینه کنیم. تنها تفاوتی که با افزایش قیمت نفت ایجاد می‌شود کاهش کسری ما است ولی در بیشتر اوقات بر روی هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنیم تاثیری نخواهد گذاشت. بخشی از وجوه اضافه‌ای که دریافت می‌کنیم جزئی از خزانه سعودی است و بخشی دیگر وارد صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی و صندوق توسعه سعودی جدید می‌شود تا سرمایه‌های آنها از امروز تا سال ۲۰۳۰ قوی‌تر شود».