والری آموس، رییس دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل - آژانس عکس خبری اروپایی

والری آموس، رییس دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل – آژانس عکس خبری اروپایی

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیروز چهارشنبه، ۲۶ نوامبر، از استعفای غیرمنتظره والری آموس، رییس دفتر کمک های بشردوستانه این سازمان، پس از چهار سال تصدی این سمت خبر داد.

آموس در طول این چهار سال با سفر با اقصا نقاط جهان با قربانیان بلایای طبیعی و درگیری های سیاسی از سوریه و آفریقا مرکزی دیدار کرد.

بان کی مون با صدور بیانیه ای ضمن قدردانی از آموس، خاطرنشان کرد: «خانم آموس متعهد به خدمت به مردم بحران زده در سراسر جهان بود. وی طی ۴ سال فعالیت خود در این سمت تلاش زیادی برای حل مشکلات قربانیان جنگ و برطرف کردن نیازهای قربانیان فجایع دیگر انجام داد.»

بر این اساس از جمله فعالیت های مهم آموس کمک رسانی به آوارگان جنگ داخلی سوریه و حمایت از قطعنامه های شورای امنیت برای تسهیل این کمک رسانی ها بوده است.

رییس دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل تنها یک روز پس از ارسال گزارش خود به شورای امنیت در مورد وضعیت آوارگان سوری کناره گیری کرد. وی در اظهارت خود از نیاز مبرم ۱۲٫۲ میلیون شهروند سوری به کمک رسانی سخن گفت.

آموس از سال ۲۰۱۰ و یک سال پیش از آغاز درگیری ها در سوریه ریاست دفتر کمک های بشردوستانه سازمان ملل را به عهده گرفت. وی طی این مدت چندین بار به کشورهای منطقه از جمله پاکستان و ایران سفر کرده بود.

فرهان حق اعلام کرد که آموس تا پایان ماه مارس در سمت خود خواهد بود تا جانشین وی تعیین شود.

وی که سمت معاونت دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه را نیز به عهده داشد، ماه آگوست سال جاری به ایران سفر کرده بود تا درباره «گسترش همکاری‌های بشردوستانه میان ایران و جامعه جهانی» با مقام‌های ایران گفت‌وگو کند.

«تشویق ایران به شرکت در مباحث پیرامون آینده نظام بشردوستی پیش از نشست بین‌المللی بشردوستانه سال ۲۰۱۶» از دیگر دلایل سفر آموس به ایران بود.

حبرگزاری ها خارجی به نقل از مقامات سازمان ملل تاکید کرده بودند که سابقه طولانی ایران در مواجهه با بلایای طبیعی مانند سیل و به ویژه زلزله‌های ویرانگر، به عنوان دلایل کسب تجارب بالای ایران در مدیریت فجایع نام برده است.