میدان گازی رام در دریای شمال - عکس از رویترز

میدان گازی رام در دریای شمال – عکس از رویترز

شرکت نفت و گاز بریتیش پترولیوم اعلام کرده است که بهره‌برداری از میدان گازی رام در دریای شمال که نیمی از سهام آن متعلق به ایران است، از سر گرفته می‌شود.

شرکت بریتیش پترولیوم حدود چهار سال پس از توقف بهره برداری از این میدان گازی به علت تحریم‌ها، استخراج از این میدان را با تایید دولت بریتانیا از سر گرفته است.

در عین حال بر اساس بیانیه شرکت بریتیش پترولیوم، دولت بریتانیا درآمدهایی را که باید به ایران تعلق بگیرد در حسابی جداگانه بلوکه خواهد کرد.

سخنگوی بریتیش پترولیوم گفته است این شرکت مجوزی از دولت انگلیس دریافت کرده که بر اساس آن می‌تواند بهره‌برداری از این میدان گازی را آغاز کند و حق‌السهم ایران را تا زمان لغو تحریم‌های سازمان ملل، در حسابی در لندن نزد خود نگاه دارد.

گاز استحصال شده از این میدان پیش از این، ۴ تا ۵ درصد از نیاز خانوارهای بریتانیایی به گاز را تأمین می‌کرده است.

ایران پیش از انقلاب ١٣۵٧ در بهره‌برداری از میدان گازی رام (Rhum) سرمایه‌گذاری کرد و بر اساس توافقی که در آن هنگام امضا شد، شرکت بی‌پی و شرکت ملی نفت ایران هر یک صاحب نیمی از عایدات بهره‌برداری از این میدان گازی هستند.

ایران امیدوار است که بتواند در جریان مذاکره با کشورهای ١+۵ به توافقی دست یابد که به موجب آن تحریم‌ها علیه نظام بانکی و صنعت نفتش لغو شوند.

بهره‌برداری از میدان نفتی رام از دسامبر ۲۰۰۵ آغاز شده است. طرح توسعه این میدان، ۳۵۰ میلیون پوند هزینه در برداشت.

آب شدن یخ روابط دیپلماتیک بین ایران و کشورهای غربی باعث شد که دپارتمان انرژی انگلیس در ماه اکتبر سال گذشته اجازه از سرگیری تولید در این میدان را بدهد، در همین حال مشکلات فنی و ایمنی باعث شده بود که از سرگیری تولید در آن یک سال به تاخیر بیفتد.

بریتیش پترولیوم اعلام کرد که دو الی چهار روز طول می‌کشد تا جریان گاز از این میدان برقرار شود.

این شرکت نفتی انتظار دارد که تولید اولیه در میدان روم روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب باشد و ظرفیت تولید در این میدان در بالاترین سطح به ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز برسد.