از خانواده‌ای لبنانی و میان سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ به عنوان فرمانده در فرماندهی میانه امریکا فعالیت داشت

واشنگتن: معاذ العمری

پس از خلأیی دوساله، رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد، ژنرال بازنشسته جان ابی زید را پیشنهاد کرده تا سفیر این کشور در پادشاهی عربی سعودی شود.
به گزارش الشرق الاوسط، ابی زید که با احترام فراوانی در واشنگتن روبه روست، برای رسیدن به این مقام و سفر به ریاض و انجام مأموریت جدید دیپلماتیک باید موافقت مجلس سنا را کسب کند.
ترامپ و وزیر خارجه مایک پمپئو از نمایندگان دموکرات مجلس سنا برای رد پیشنهادهای قبلی سفیر برای حدود ۸۰ کشور گلایه کرده‌اند.
ژنرال جان ابی زید از خانواده تی لبنانی، ۳۴ سال در ارتش آمریکا خدمت کرد و میان سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ و دوره ریاست جمهوری جورج بوش پسر به عنوان فرمانده در فرماندهی میانی آمریکا حضور داشت.
او در نظارت بر جنگ عراق معروف شد.
ابی زید (۶۹ سال) اخیرا به عنوان مشاور و همکار مرکز هافر در دانشگاه ستانفورد مشغول فعالیت بود.
برخی بر این نظرند که انتخاب او به عنوان سفیر در ریاض، به منظور تقویت همکاری‌های نظامی میان ایالات متحده و پادشاهی عربی سعودی انجام می‌شود.
در دوره دولت باراک اوباما، ابی زید در سال ۲۰۱۶ مشورت‌هایی به وزیر دفاع اوکراینی استفان پولتراک می‌داد.
در آن زمان پنتاگون اعلام کرد، ژنرال بازنشسته، مشورت‌هایی به اوکراین در راه اصلاح و نوسازی نیروهای مسلحش می‌دهد تا سطح آن به ارتش‌های پیمان ناتو نزدیک شود.
ابی زید موفق شد اعتماد ژنرال تامی فرانکس را کسب کند که او را به عنوان جانشینش در فرماندهی مرکزی آمریکا در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد.
همچنین در همان هفته ارتقای درجه یافت و جزو گروه چهار ستاره‌های ارتش امریکا شد. پس از ۳۴ سال خدمت در ارتش امریکا بازنشسته شد و سال ۲۰۰۷ ادمیرال ویلیام والون جایگزینش شد.
ابی زید سال ۱۹۵۱ در شمال کالیفرنیا چشم به جهان گشود.
پدر بزرگش مهاجری از لبنان پس از جنگ جهانی اول به ایالات متحده آمد.
با آموزه‌های مسیحیت کاتولیکی رشد کرد.
پدرش نظامی بود و در جنگ دوم جهانی در نیروی دریایی امریکا خدمت کرد.
مادرش بر اثر سرطان در گذشت.
ابی زید به آکادمی نظامی امریکایی در وست پوینت ملحق شد تا در سال ۱۹۷۳ به عنوان افسر پیاده که دوره‌های اساسی و پیشرفته را گذرانده، فارغ التحصیل شد.
پس از آن وارد دانشکده ارکان و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در دانشکده جنگ ارتش امریکا در مرکز هافر دانشگاه ستانفورد شد.
جان ابی زید همچنین دارای مدرک فوق لیسانس مطالعات خاورمیانه از دانشگاه هاروارد است و مدتی به عنوان پژوهشگر در دانشگاه اردن در عمان فعالیت کرد.