نگرانی درباره گسترش دامنه خشونت در اعتراضات.. استقرار ۸۹ هزار مامور

ریچار فیران رییس موسسه ملی فرانسه روز جمعه (۷ دسامبر-۱۶ آذر) گفت پرزیدنت امانوئل مکرون «اوایل هفته آینده» درباره بحران «جلیقه زردها» در فرانسه سخنرانی می کند.
او افزود مکرون روز جمعه را برای سخنرانی برگزید تا از متشنج تر کردن اوضاع در تظاهرات روز شنبه خودداری کند.
حالا که سه هفته از اولین موج اعتراضات گسترده به افزایش قیمت سوخت گذشته دولت فرانسه برای گسترده تر شدن دامنه اعتراضات و خشونت در موج جدید اعتراضات «جلیقه زردها»‌آماده می شود.
ادوارد فیلیپه نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه (۶ دسامبر-۱۵ آذر) در گفتگو با شبکه تی اف ۱ فرانسه گفت «۸۹ هزار مامور پلیس در تظاهرات روز شنبه مستقر خواهند شود که از این تعداد هشت هزار نفر تنها در پاریس خواهند بود. در تظاهرات اول دسامبر (۱۰ آذر) ۶۵ هزار پلیس حضور داشتند.»

کاخ ریاست جمهوری فرانسه درباره گسترش خشونت و درگیری در تظاهرات روز شنبه ابراز نگرانی کرد. البته دولت پیشتر افزایش مالیات بر سوخت در سال ۲۰۱۹ را به حالت تعلیق درآورد و امیدوار بود که این اقدام منجر به توقف تظاهرات شود.

افزایش مالیات بر سوخت دلیل اصلی اعتراضات «جلیقه زردها» است. جلیقه زردها گروهی از رانندگان روستایی هستند که با خودروی شخصی برای کار در شهر در رفت و آمدند.
گروهی از دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان و کشاورزان ناراضی هم در چند روز گذشته فرصت را غنیمت شده و به اعتراضات جلیقه زردها پیوستند. 
دانش آموزان ۲۰۰ دبیرستان و برخی دانشگاه ها روز پنچشنبه (۶ دسامبر-۱۵ آذر) کلاس های درس را برای چهارمین روز متوالی تعطیل کردند. البته بسیاری از اعتراضات دانشجویی و دانش آموزان به خشونت و آشوب کشیده شد که در جریان آن، سطل های زباله به آتش کشیده شد و شیشه خودروها شکسته شد و معترضان و ماموران در شهرهای فرانسه درگیر شدند.