بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران - آسوشیتدپرس

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران – آسوشیتدپرس

نشست کشورهای عضو اوپک برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره قیمت و تناسب عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی، امروز پنجشنبه ۲۷ نوامبر در وین برگزار می‌شود. کاهش یک سومی بهای نفت از ماه ژوئن تاکنون از رئوس این جلسه خواهد بود.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، روز سه شنبه ۲۵ نوامبر پس از دیدار با همتای روسی خود گفت پیش بینی می‌کند که «بازار نفت سرانجام به خودی خود متعادل شود.» به گزارش رویترز به رغم برگزاری این دیدار، وزیران نفت دو کشور هیچ برنامه برای مقابله با بازار اشباع شده نفت را اعلام نکردند.

روسیه اعلام کرده است که اگر قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار هم سقوط کند حاضر به کاهش تولید خود نیست.

کاهش بهای نفت از زمان افزایش تولید نفت شیل آمریکا و کاهش تقاضای جهانی به ویژه در چین و اروپا آغاز شد که سقوط بهای هر بشکه نفت به ۷۹ دلار را در پی داشت. صد و شصت و ششمین نشست اعضای اوپک یکی از مهمترین نشست‌های این سازمان در سال‌های اخیر است.

به گزارش بلومبرگ بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، دیروز چهارشنبه با همتای عربستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پیش از این دیدار در جمع خبرنگاران گفته بود، بعضی از اعضای اوپک برای سهمیه خود رقابت می‌کنند؛ با توجه به افزایش عرضه نفت توسط کشورهای غیر عضو اوپک، بعضی از اعضای اوپک، به غیر از ایران، می‌کوشند برای دفاع از سهمیه تولید خود در بازار با دیگران رقابت کنند.

بیژن زنگنه پیش از این دیدار گفته بود: «بعضی از کشورهای عضو اوپک توصیه می‌کنند که در شرایط فعلی باید از سهمیه اوپک در بازار جهانی نفت دفاع کرد. اما همه کارشناسان انرژی معتقدند که بازار نفت به نسبت تقاضای واقعی با مازاد عرضه روبرو است و سال آینده مازاد عرضه نفت بیشتر خواهد شد.»

وی پس از دیدار با همتای عربستانی خود تاکید کرد، دیدگاه ایران به عربستان سعودی درباره نشست اوپک به یکدیگر نزدیک است.

به گزارش آسوشیتدپرس، زنگنه در ادامه گفت: «ما تنها موضوع کاهش سهمیه را بررسی نکردیم. بلکه وضعیت بازار را هم بررسی کردیم و دیدگاه های ما در این باره به یکدیگر نزدیک است.»

سهیل بن محمد المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی، نیز ضمن تاکید بر مسئولیت کشورهایی که عضو اوپک نیستند، در راستای سخنان مقامات عربستان سعودی گفت که قیمت نفت به زودی تثبیت می‌شود.

وی در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «این بحران نباید موجب نگرانی ما شود. ما قبلا شاهد قیمت بسیار پایین‌تری بوده‌ایم. به نظر من هر یک از کشورها در تثبیت بازار باید سهمی داشته باشند و این وظیفه اوپک به تنهایی نیست.»

کاهش میزان تولید نفت برای کشورهای اوپک که تولید کننده یک سوم نفت دنیا هستند، به معنی واگذاری بیشتر بازار نفت به تولید کننده‌های نفت شیل در آمریکای شمالی است. اوپک ۴۰ درصد نفت دنیا را تولید می کند و به طور رسمی اعلام کرده که بیشتر از ۳۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید نمی کند.

اگر نشست آتی اوپک سهم تولید نفت اعضا را کاهش ندهد و سقف تولید فعلی را حفظ کند، به طور ضمنی مناقشه قیمت در بازار نفت را دامن خواهد زد.