حمید ابوطالبی، معاون دفتر رییس جمهور ایران - عکس از مهر

حمید ابوطالبی، معاون دفتر رییس جمهور ایران – عکس از مهر

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور ایران پیشنهاد کرده است که “مرکز ملی مبارزه با خشونت و افراطی گری” به دستور حسن روحانی در ایران ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری ها، حمید ابوطالبی در صفحه توییتر خود این پیشنهاد را مطرح کرده و تأسیس این مرکز را گام نخست ایران در رهبری مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در آسیا و جهان دانسته است.

وی هفته گذشته هم بعد از بازگشت از اجلاس سیکا که در چین با حضور حسن روحانی رییس جمهور ایران برگزار شد در توییتر خود نوشته بود که ایران پس از اجلاس سیکا رهبری مبارزه با تروریسم و افراطی گری را بر عهده خواهد گرفت.

به گفته آقای ابوطالبی، وظیفه این مرکز این خواهد بود که ابعاد تئوریک مبارزه با افراطی گری را نزد ادیان و اندیشه‌های مختلف شناسایی، تبیین و ترویج کند و برای اقدامات دیپلماتیک مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و اجرای قطعنامه پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران برنامه ارائه دهد و آن را پیگیری کند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره مبارزه با خشونت و افراطی‌گری که یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود، در سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به چین و در اجلاس سیکا نیز مورد تأیید و تاکید شرکت‌کنندگان قرار گرفت و به ثبت رسید.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد اواخر آذرماه پارسال قطعنامه پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران در مورد جهان علیه خشونت و افراطی گری را با اجماع به تصویب رساند.

پیشنهاد این اقدام از سوی آقای روحانی در جریان سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه سال جاری مطرح شده بود.

دکتر علی صدری، استاد دانشگاه، در این باره به شرق پارسی گفت: «با توجه به تغییر دولت و روی کار آمدن دولت روحانی نوع نگرش و دیدگاه ها و شعارهای ایشان مورد توجه قرار گرفت. ایشان در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل متحد بحث جهان عاری از خشونت را طرح کردند که مورد استقبال قرار گرفت و بعدا هم قطعنامه ای در حمایت از آن نیز صادر شد اما نکته این است که آقای روحانی برای نخستین گام برای جهان عاری از خشونت چه خواهد کرد در حالی که در اطراف ایران و سوریه جنگ سراسر خشونت در جریان است».

وی افزود: «کشورهای دنیا به دنبال شعار زیبا نیستند آنها از ایران می خواهند که برای جهان عاری از خشونت گام عملی بردارد. سالها پیش هم آقای خاتمی ایده گفت و گوی تمدنها را مطرح کرد اما دیدیدم که چه بر سر این ایده آمد».

به گفته این تحلیلگر سیاسی، «راه اندازی مرکز و سازمان و نهاد و … کاری از پیش نمی برد. باید کار جدی با حضور نخبگان جهانی انجام داد و نه اینکه برای مصرف داخلی عده ای دور هم جمع شوند و شعارهای قشنگی بدهند. تروریست و افراط خطر جدی دنیای امروز ماست و اگر به فکر آن نباشیم گریبان همه را می گیرد. حضور اندیشمندان را در این راه محترم بدانیم و دلواپس نباشیم».

حسن روحانی، پیشنهاد مبارزه هماهنگ با تروریسم در سطح منطقه ای و بین المللی را بارها مطرح کرده است.

وی فروردین ماه امسال هم در نشست چهار جانبه با حضور رؤسای جمهوری ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان درباره هرگونه سستی و اغماض در خصوص مبارزه با افراطی گری و تروریسم هشدار داد و گفت: «ضرورت دارد طرحی جامع برای مبارزه با افراط گرایی و مبارزه با خشونت در منطقه آماده شود و از ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی به گروه های افراط گرا و تروریست و خشونت طلب در منطقه به شدت جلوگیری بعمل آید.»

رییس جمهور ایران روز سه شنبه هم در سخنرانی به مناسبت عید مبعث، از تفرقه، بی عدالتی، خشونت و افراطی گری به عنوان بزرگترین گرفتاری های تحمیلی جبهه کفر بر دنیای اسلام یاد کرد.

حمید ابوطالبی چند ماه پیش به عنوان سفیر و نماینده جدید ایران در سازمان ملل معرفی شده اما دولت آمریکا تاکنون از اعطای روادید به وی خودداری کرده است.

حمید ابوطالبی پیشتر، ثبت این قطعنامه در اجلاس سیکا را مثبت ارزیابی کرده و نوشته بود که سیکا با این کار گام بزرگی برای مبارزه عملی با تروریسم برداشته است.