جوئل هانتر کشیش آمریکایی در قم - عکس از فارس

جوئل هانتر کشیش آمریکایی در قم – عکس از فارس

کشیش با نفوذ آمریکایی و مشاور مذهبی باراک اوباما رییس جمهور این کشور که به تازگی به تهران سفر کرده بود، اعلام کرده که حامل پیام خصوصی حسن روحانی رییس جمهور ایران برای اوباما است.

کشیش “جوئل هانتر”، که از او به عنوان مشاور معنوی باراک اوباما، نام برده می شود و به کلیسای نورث لند ایالت فلوریدا تعلق دارد، از چهارم خرداد امسال در راس هیئتی مذهبی به تهران رفته بود.

آقای هانتر دیروز در گفتگو با شبکه بی بی سی گفته است: «حسن روحانی رییس جمهور ایران پیام خصوصی و شخصی به من داد که به آقای باراک اوباما برسانم.»

این در حالی است که مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این در واکنش به این سفر و نیز سفر ماه مارس شماری از اسقف های آمریکایی به ایران گفته است: «گفت‌وگوی این کشیش‌های آمریکایی درباره مسائل دینی بوده است و ارتباطی به گفت‌وگوهای هسته‌ای نداشته است.»

هارف گفت: «ما از ابتکارعمل‌های مستقل شخصیت‌های مذهبی مختلف آمریکا برای تقویت گفت‌وگوی ادیان با علمای دینی ایران مطلع هستیم. ما این تلاش‌ها برای ترویج اعتقادات دینی و آزادی مذاهب که به طور قطع یکی از اولویت‌های سیاست خارجی وزارت خارجه آمریکا است، تحسین می‌کنیم.»

آقای هانتر در این باره گفت: «این نوع مذاکرات برای روابط میان دو کشور هم مفید هستند چرا که خطی از ارتباط را بین رهبران مذهبی ایجاد می‌کنند که بین رهبران سیاسی نمی‌تواند برقرار شود. همچنین می‌تواند به اعتماد سازی میان دولت های دو کشور نیز کمک کند.»

عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران روز چهارشنبه، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه گفته می‌شود در سفر جوئل هانتر، مشاور معنوی اوباما به تهران، وی از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، حامل پیغامی برای اوباما بوده است، گفت: «ما هیچ چیز مخفی از مردم نداریم.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت مشاور معنوی اوباما حامل پیام روحانی نیست.

آقای نوبخت گفت: «هر پیغام و صحبتی از سوی رئیس جمهور با شفافیت اطلاع رسانی می‌شود و نیازی به این اقدامات نیست.»

آقای هانتر درباره تجربه سفر به ایران گفته است: «این اولین سفر به ایران بود و خیلی عالی بود. مهمان نوازی ایرانی ها و جاهای دیدنی، همه چیز جذاب و لذت بخش بود.»

وی افزود: «ما تهران، قم و اصفهان را دیدیم. از طرف شماری از روحانیون به این سفر دعوت شدیم تا به گفت‌وگو و مذاکره بنشینیم. هدف این سفر کاهش و مقابله با افراطی گری و خشونت دینی بود.»

این کشیش و هیئت همراه وی همچنین در کنفرانسی به نام “جهان عاری از خشونت و افراطی گری از منظر ادیان ابراهیمی” که از چهارم خرداد امسال در تهران برگزار شد، شرکت کردند.

کشیش هانتر به عنوان دستیار ارشد کلیسای نورث لند، در سال ۲۰۰۸ در کمپین انتخاباتی باراک اوباما حضور داشت و در مراسمی برای پیروزی او دست به دعا برداشت.

همچنین او در مراسم دعایی که به صورت مرتب در کاخ سفید برگزار می‌شود حضور پیدا می کند و در یکی از فیلم‌های این مراسم که روی وبسایت کاخ سفید قرار دارد، پس از سخنرانی باراک اوباما به ایراد سخنرانی می‌پردازد.

در این میان بعضی رسانه های تندرو در ایران ابهاماتی را درباره حضور این هیئت در ایران و اهداف این سفر مطرح کرده اند. این رسانه ها باز هم تلاش کرده اند ادعا کنند این سفر به صورت مخفیانه صورت گرفته و بدین ترتیب دولت ایران را تحت فشار بگذارند.

این در حالی است که در نشست “جهان عاری از خشونت”، شخصیت هایی مانند آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور رهبر ایران در امور جهان اسلام، محقق داماد رییس فرهنگستان علوم و غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نماینده مجلس نیز حضور داشتند.

جوئل هانتر با علی یونسی  دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی دست می دهد - عکس از فارس

جوئل هانتر با علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی دست می دهد – عکس از فارس

آقای هانتر و همراهانش که در مجموع هیئتی سی نفره از کشیش های کاتولیک آمریکایی را تشکیل می دادند، به دعوت “مرکز گفتگوی ادیان و تمدن ها” به ایران سفر کردند. این مرکز از زیرمجموعه‌های معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

نشست “جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی” در چهارم خرداد آغاز و یک روز بعد با صدور بیانیه مشترکی از سوی هیات‌های ایرانی و آمریکایی به کار خود پایان داد.

در یکی از بندهای این بیانیه با حمایت از طرح جهان عاری از خشونت روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل آمده است: «شرکت‌کنندگان حمایت خود را از طرح جناب آقای دکتر روحانی رییس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران با موضوع که در شصت‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد در روز سوم مهرماه ۱۳۹۲ ارائه شد و با رای قاطع نمایندگان همه کشور‌ها تایید شد، اعلام می کنند.»

این هیئت پس از پایان نشست در تهران به برخی شهرهای ایران مانند اصفهان، شیراز و قم نیز سفر و با برخی شخصیت‌های مذهبی نظیر آیت‌الله جوادی‌آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری فارس به نقل از کشیش هانتر نوشته است که او گزارش سفر خود را به اوباما ارائه خواهد کرد.