پمپئو: معافیت ها موقتی است و به صفررساندن صادرات نفت ایران حتمی

واشنگتن: هبه القدسی

ساعاتی پس از آغاز دور دوم تحریم ها علیه ایران وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو و وزیر خزانه داری آمریکا ستیو منوچن لیست کامل موسسات ایران مشمول تحریم را اعلام کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، برخی از سیاستمداران آمریکایی بر این عقیده اند که این تحریم ها موجب «کدورتی بلندمدت» میان دو کشور خواهد شد.
دیروز وزیر خارجه آمریکا نیز وارد بیانات توئیتی شد و در سالروز گروگان گیری دیپلمات های آمریکایی در ایران به مدت ۴۴۴ روز نوشت که از این پس نمی گذاریم ایران به فعالیت های تخریبی خود در منطقه ادامه دهد و تا پایان یاقتن تمام فعالیت های مخرب ایران در منطقه فشار علیه آن را ادامه خواهیم داد.
او در توئیت دیگری گفت امروز شاهد اجرای شدیدترین تحریم ها علیه رژیم آخوندی هستیم. هدف کشورم از اجرای این تحریم ها فشار بر ایران است تا از فعالیت های قانون شکنانه خود دست بکشد.
او افزود: «این تحریم ها بر علیه رژیم ایران است و در نظر ندارد به ملت ایران که از رژیم حاکم بر خود انواع وحشی گری ها و تعدی ها و دزدی ها را تحمل کرده ضرر برساند».
از سوی دیگر پمپئو تصریح کرد که معافیت در نظر گرفته برای برخی کشورهای وارد کننده نفت ایران موقتی بوده «و زمان می برد تا این دولت ها واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند».
او تاکید کرد که این تحریم ها به شدت کارساز خواهند بود و با این وجود اذعان کرد که «هیچ کس نمی تواند انکار کند که ما در برابر ایران تساهل می کنیم».
پمپئو اضافه کرد که «ما توانستیم صادرات نفت خام ایران را به حجم یک میلیون بشکه کاهش دهیم و این حجم نیز کاهش بیشتری خواهد یافت و هم اینک برخی از کشورها در تلاش اند واردات نفت ایران را کاهش دهند. ما در مرحله کوتاه پیش رو صادرات نفتی ایران را به صفر می رسانیم».
پمپئو هرگونه کم تاثیر جلوه دادن تحریم ها را به علت استمرار چین و هند در خرید نفت ایرانی رد و اظهار کرد که «من اطمینان دارم که این تحریم ها کارساز خواهد بود و ما را به نتایج مطلوب خواهند رساند».
این در حالی است که برخی از نمایندگان و رهبران حزب جمهوری خواه به سیاست ترامپ در مقابل ایران اعتراض کرده و آن را سیاستی انعطاف پذیر توصیف کردند.
جان بولتون یکی از سیاستمدارانی است که خواستار اعمال سیاست های شدیدتری علیه رژیم آخوندی است.
دولت دونالد ترامپ تمام تحریم های تعلیق شده پس از برجام را بازگرداند. این تحریم ها شامل صادرات نفت، نظام بانکی و ترانزیت کالا و دیگر بخش های اقتصادی اساسی می شود و ۷۰۰ شخص حقیقی و حقوقی را شامل می شود.
انتظار می رود این تحریم ها رژیم آخوندی را به مذاکره وادار کند و منجر شود از فعالیت های تخریبی خود در کشورهای مجاور دست کشد. همچنین در دور دوم این تحریم ها همه موسساتی که با ایران یا بانک های ایرانی وارد تعامل شوند مشمول تحریم شده و از دسترسی به نظام بانکی آمریکا منع می شوند.
از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا به کشورهای اروپایی هشدار داد که هرگونه تعامل نهادهای مالی و تجاری اروپایی با ایران این خطر را در پی خواهد داشت که این موسسات از حضور و فعالیت در نظام های مالی آمریکا منع شوند.
به گفته او، «ما تصمیم قاطع داریم که از جریان یافتن پول های کلان به کیسه رژیم آخوندی جلوگیری کنیم».
این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان پس از آغاز این تحریم ها تاکید کردند که به روابط تجاری با ایران ادامه خواهند داد.
هر چند آمریکا برای برخی از کشورها معافیت هایی را در نظر گرفت اما به نظر می آید این معافیت ها بیشتر جنبه اجرایی داشته و تلاش می شود پس از مدت کوتاهی الغا شوند.
البته پیش از این بسیاری از وارد کنندگان نفت ایران مانند فرانسه و کره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند و هر یک از اسپانیا و ژاپن نیز از خرید نفت ایران صرفه نظر کرده و کشورهای دیگر مانند ترکیه و هند حجم زیادی از واردات نفت خود از ایران را کاهش دادند.