جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا - عکس از خبرگزاری اسوشیتدپرس

جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا – عکس از خبرگزاری اسوشیتدپرس

معاون رییس جمهور آمریکا گفته است گفت توافق موقتی که سال گذشته به دست آمد، محدودیت‌های گسترده‌ای بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کرد و در مقابل تهران تعلیق حداقلی تحریم‌ها را دریافت کرد.

جو بایدن که روز شنبه در نشست مرکز سابان در اندیشکده بروکینگز در واشنگتن سخن می گفت افزود: «توافق موقت یک راهکار دائمی نیست، اما اجازه می‌دهد تا به یک توافق جامع دست یابیم. آنچه ایرانی‌ها برای تمدید توافق دریافت کردند، در برابر درآمدی که از آن‌ها بلوکه شده است، رقم بسیار بسیار ناچیزی است.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا با دفاع از سیاست دولت اوباما در قبال گفت و گوهای هسته ای با ایران به اسراییل وعده داد که واشنگتن توافق به گفته او “بد” با ایران نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، بایدن در سخنانش تاکید کرد تحریم های دو سال گذشته آمریکا و متحدان این کشور علیه ایران هم توانسته اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد و هم از سرعت برنامه های اتمی این کشور کاسته است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «گزینه دیپلماسی بیشترین محدودیت‌ها را بر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کرده و در عین حال پایدارترین و قابل اعتمادترین روش برای کسب اطمینان از این است که ایران نمی‌تواند با گزیر هسته‌ای به اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای دست یابد.

بایدن از سوی دیگر به تشریح سیاست های دولت اوباما در قبال ایران پرداخت و توضیح داد که چرا امضای توافق موقت با ایران را از هر جهت به سود امریکا می داند.
در سخنان خود با اشاره به تلاش هایی برای تحریم های بیشتر ایران در کنگره این کشور، این تلاش ها را در حالی که امیدهایی برای حل وفصل مساله هسته ای ایران در جریان گفت وگوهای ۱+۵ با ایران وجود دارد، ریسک پذیر و خطرناک خواند.

بایدن همچنین امکان رسیدن به یک توافق جامع و نهایی با ایران بر سر برنامه هسته ای را ناچیز دانست و گفت : از نظر من امکان رسیدن به تفاهم نهایی هر چند بسیار ناچیز اما وجود دارد و اکنون که هنوز بختی برای پیشرفت داریم، زمان آن نیست که آن را با خطر شکست روبه‌رو کنیم.

وی همچنین در زمینه تمدید مذاکرات هسته‌ای که روز سوم آذر صورت گفت، گفت: «برای اولین بار، ایرانی‌ها محدودیت‌هایی را پذیرفته‌اند که موجب شده در حالی که دارند مذاکره می‌کنند، برنامه هسته‌ای آن‌ها پیشرفت نکند. ما یک توافق بد نخواهیم کرد، بلکه توافق را تمدید کردیم تا نهایتا به توافقی برسیم که اصول مد نظر ما را تامین کند. به همین جهت موافقت کردیم تا هفت ماه دیگر مذاکرات را تمدید کنیم تا ظرف چهار ماه بر سر مسائل اصلی به توافق رسیده و در سه ماه بعدی مسائل باقی‌مانده را حل کنیم.»