ایران / مرور روزنامه‌ها

ایران / مرور روزنامه‌ها

در پی اتخاذ تحریم های جدید از سوی آمریکا واکنشهای مختلفی از سوی ایران وضع شد. اولین واکنش را می توان بازگشت کارشناسان هسته ای از وین دانست. همچنین عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای نیز بیان کرد: “این اقدام خلاف روح توافقنامه ژنو است.”

اما مطبوعات صبح روز شنبه ۲۳ آذر ایران نیز واکنشهای مختلفی به این اقدام داشتند. به نظر می رسد مطبوعات وابسته به طیف اصلاح طلب این موضوع را چندان جدی تلقی نکردند و در صفحات نخست خود یا به این موضوع نپرداختند و یا آن را کم اهمیت دانستند. از سوی دیگر روزنامه های موسوم به جناح محافظه کار و یا تندرو نیز این موضوع را بسیار مهم تلقی کرده اند.

روزنامه کیهان در صفحه یک خود با تیتر یک نوشته است : “دست آمریکا بار دیگر رو شد باز هم اعتماد کنیم؟” کیهان در سرمقاله تحلیلی خود آورده است: “ادامه یافتن مذاکرات ژنو و به نتیجه رساندن آن از نظر آمریکا قطعی نیست و می تواند یا به دلیل پا پس کشیدن ایران و یا به دلیل عدم همراهی گروه ۱+۵ در نیمه راه از بین برود و این برای آمریکا که واقعا گزینه دیگری در اختیار ندارد، خطرناک بوده و یک شکست فاحش است.”

روزنامه جوان که گفته می شود وابسته به جناح اصولگرایان ایران است٬ نیز با تیتر درشت “شوک به توافق ژنو” نیز نوشته است: “شکست ژنو چه پیامدهایی دارد؟ پیامدی که شکست ژنو برای ایران در حوزه ملی دارد در دو سطح اقتصادی و سیاسی خواهد بود. در حوزه اقتصادی انتظار می رود که آمریکا بار دیگر به سمت تحریم های بیشتر گام بردارد. بنابراین دولت که بخش قابل توجه ای از تمرکز خود را بر روی مذاکرات و توافقات گذاشته است، برای ادامه کار با مشکلات روشی در حل مسائل اقتصادی برخورد خواهد کرد که باید برای آن چاره ای بنیادی بیندیشد و البته از رویکرد نگاه به درون استفاده کند. در سطح سیاسی نیز این موضوع را لمس خواهد کرد که نباید به غرب اعتماد کرد.”

اما روزنامه شرق که گرایش به سوی اصلاح طلبان دارد در تیتر یک خود به “شکاف هسته ای در وین” اشاره کرده است. این روزنامه در سرمقاله خود که به قلم صادق زیبا کلام نوشته شده است: “اگر فرصت تعطیلی تولد حضرت عیسی مسیح نتواند توافق «ژنو» را نجات دهد و بعد از تعطیلات، تندروهای واشنگتن همچنان ماشین تحریم علیه ایران را به جلو ببرند در آن صورت و عملا باید توافق «ژنو» را دیگر فراموش کرد. توافق «ژنو» یک فرصت تاریخی پس از ۳۵ سال برای ایران و غرب است که بتوانند برای اولین بار در مسیر تنش زدایی و وفاق حرکت کنند. اگر این اتفاق نیفتد، این فقط توافق «ژنو» نخواهد بود که به پایان خواهد رسید بلکه این؛ پایان بهار کم عمر تنش زدایی میان ایران و غرب خواهد بود”.
اما روزنامه اعتماد که روزنامه ای اصلاح طلب است برخلاف روز توافق نامه که سه بار روزنامه را از شب توافق تا صبح منتشر کرده بود و با تیتر “آفتاب توافق بر تهران تابید” خوشحالی خود را از این توافق اعلام کرده بود. امروز فقط به ارائه گزارشی از آن چه که اتفاق افتاده بسنده کرد و در صفحه یک خود هیچ خبری از این رویداد نداشته و سرمقاله ای هم به این موضوع اختصاص نداد.

روزنامه ایران که روزنامه دولت محسوب می شود نیز در صفحه یک خود با تیتر ملایم “روایت دیپلماتها از اتفاقات اخیر ژنو” به سراغ تحریمهای جدید آمریکا رفته است. این روزنامه نیز در گزارشی تحلیلی به اتفاقات روز گذشته و واکنشهای رسمی کشورهای آمریکا، روسیه و ایران پرداخته و سعی کرده در گزارش خود به تندروهای داخلی آمریکا اشاره کند و آنها را مسبب تحریمهای جدید نشان دهد.

دیگر روزنامه نیز مانند همشهری، جام جم، آرمان، مردم سالاری، حمایت، اطلاعات و … فقط به ارائه اخبار در برابر تحریمهای جدید آمریکا پرداخته اند و سعی کردند این تحریمها را جدی نگیرند.