بحران کم آبی و خشکسالی در ایران - عکس از خبرگزاری مهر

بحران کم آبی و خشکسالی در ایران – عکس از خبرگزاری مهر

نشریه فرانسوی لوموند، در زمینه بحران خشکسالی در ایران و کمبود آب در این کشور هشدار داده است.

این نشریه در شماره روز شنبه خود در بررسی بحران خشکسالی در ایران نوشته است: به رغم انکار بحران از سوی برخی مقامات و مسئولان ایران، بسیاری از کارشناسان محیط زیست بر این باور هستند که هم اکنون نیز برای متوقف کردن قطار بحران کم آبی بسیار دیر شده است.

به نوشته لوموند پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که تا ۳۰ سال آینده بخش بزرگی از سرزمین ایران به بیابان تبدیل خواهد شد.

این نشریه به نقل از ناصر کرمی کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه برگن نروژ، افزایش جمعیت ایران طی چهار دهه اخیر و توسعه اقتصادی در کشور را از جمله دلایل عمده ای مطرح می کند که بر محیط زیست تحمیل شده است.

لزوم دسترسی کشاورزان به منابع عظیم آبی و ساخت سدهای عظیم اما بدون پشتوانه علمی در کشور، خالی شدن سفره‌های زیرزمینی از آب، از جمله عللی عنوان شده اند که ایران را بیش از پیش با خطر گسترش خشکسالی روبرو می سازند.

به نوشته لوموند، نشانه‌های هشدار دهنده بحران کمبود آب و خشکسالی، از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شدت گرفت؛ اما گویا حسن روحانی، بیش از سلف خود نسبت به مشکلات محیط زیستی اهمیت می دهد و بطور مثال می‌توان به حفر چاه‌های بی رویه در زمان محمود احمدی نژاد اشاره نمود، امری که در دوران حسن روحانی تقریباً متوقف شده است.

در ماه های گذشته کارشناسان بارها درباره بحران جدی خشکسالی و کم آبی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن در ایران هشدار داده اند.

متاسفانه هشدارهای داده شده از سوی رسانه های دولتی در ایران با کمبود بارندگی در ایران همراه شده است و همین موضوع خطر خشکسالی در شهرهای مختلف ایران را افزایش داده است.

مقام های دولتی ایران نیز بهار امسال هشدار داده بودند که در فصل تابستان امکان بدتر شدن وضعیت کمبود آب و خشکسالی وجود خواهد داشت.

اکثر مقام های ایرانی هشدار داده بودند که در تابستان با ادامه وضعیت کنونی می توان شاهد بدتر شدن وضعیت کم آبی در شهرهای مختلفی از جمله تهران، اصفهان، شیراز و یزد بود.

در این میان گزارش ها نشان می دهند که مصرف آب در ایران نسبت به سال گذشته رشدی ۸ درصدی داشته است.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست معتقد است که دولت باید شهروندان و نهادهایی که مصرف بیش از حد استاندارد آب داشته اند را معرفی کند. او هم چنین اظهار داشته که نیازی جدی به آغاز کمپینی ملی برای حفاظت از منابع آبی احساس می شود.

گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در تهران نیز چندی پیش گفته بود که مدیریت آب در ایران یکی از بزرگترین چالش های زیست محیطی این کشور است.