ایست بازرسی در لبنان در نزدیکی مرز سوریه - عکس از خبرگزاری فرانسه

ایست بازرسی در لبنان در نزدیکی مرز سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

با تهدید گروه تروریستی جبهه النصره مبنی بر اعدام شمار بیشتری از نظامیان لبنانی که آنها را به اسارت گرفته است، تنش در لبنان و رایزنی برای حل این بحران تشدید شده است.

گروه النصره روز شنبه اعلام کرد علی البزال یکی از نظامیان ربوده شده دیگر لبنانی را اعدام کرده و اگر دولت لبنان زنان ابوبکر البغدادی سرکرده اصلی داعش و ابوعلی الشیشانی از سرکردگان جبهه النصره را آزاد نکند، این گروه یک نظامی دیگر را نیز در ساعات آینده اعدام می کند.

ارتش لبنان، «سجی الدلیمی» زن سابق ابوبکر البغدادی سرکرده داعش و «آلاء العقیلی» زن « انس شرکس» معروف به «ابوانس(علی) الشیشانی» از سرکردگان جبهه النصره را بازداشت کرده است.

در این میان هیات علمای مسلمین لبنان طرحی را برای حل بحران نظامیان ربوده شده ارائه کرده است. بر اساس این طرح که با عنوان کرامت و سلامت برای حل بحران نظامیان ربوده شده لبنانی ارائه شده از ربایندگان خواسته شده تا از ایجاد رعب و وحشت در میان خانواده‌های نظامیان و تهدید به کشته فرزندان آنها خودداری کنند.

این هیات در بیانیه‌ای اعلام کرد: بازداشت زنان و کودکان در چارچوب عملیات امنیتی اقدام خطرناکی از سوی دولت محسوب می‌شود.

همچنین سجعان قزی، وزیر کار لبنان اعلام کرد که کمیته بحران که دولت لبنان برای حل بحران نظامیان ربوده شده تشکیل داده بود اقدامات مناسبی را اتخاذ کرده است هر چند وی در زمینه جزئیات این اقدامات توضیح بیشتری نداد.

وی در همین حال گفت: «دولت لبنان اصل مبادله بازداشت‌شدگان را رد نمی‌کند اما در اینکه مبادله ریشه بحران باشد، تردید دارم. برخی طرف‌ها هستند که می‌خواهند از این بحران مثل آنچه در عراق و سوریه رخ داده استفاده کنند.»

همچنین مازن ابراهیم، مدیر دفتر الجزیره در بیروت اعلام کرد که عدم پیشرفت در پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی نشان‌دهنده وجود دودستگی در داخل دولت لبنان در زمینه شروط جبهه‌ النصره است.

از سوی دیگر شماری از خانواده‌های نظامیان ربوده شده لبنانی، روز شنبه علیه «کوتاهی دولت» در قبال پرونده این نظامیان بار دیگر در خیابان‌های بیروت دست به تظاهرات زدند.

بعداز صدور بیانیه این گروه تروریستی تکفیری، خانواده علی البزال جاده بین المللی بین شهرک های البزالیه و اللبوه در شرق لبنان را مسدود کردند و خانواده نظامیان ربوده شده لبنانی که در میدان ریاض الصلح بیروت تحصن کرده اند، خشمگین شده اند.

گروه‌های تروریستی النصره و داعش در اوایل ماه اوت گذشته با نیروهای ارتش لبنان در مناطق مرزی این کشور با سوریه درگیر شدند و شماری از نیروهای لبنانی را به اسارت گرفتند.