پوستر محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر در دست هواداران - عکس از گتی ایمجز

پوستر محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر در دست هواداران – عکس از گتی ایمجز

در حالی که کشور مصر روزهای به شدت ناآرام سیاسی را می گذراند، خبرهای جدید درباره سرنوشت محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور بر شدت این تنش افزوده است.

بعضی شبکه های تلویزیونی مانند شبکه فرانس ۲۴ و شبکه تلویزیونی الجزیره عربی روز جمعه در خبرهایی فوری اعلام کردند دادستانی مصر به علت ارتباط محمد مرسی با گروه مقاومت اسلامی فلسطین (حماس ) حکم به زندانی شدن وی داده است.

در همین حال شبکه ماهواره ای المیادین روز جمعه این اخبار را تکذیب کرد. به گفته این شبکه، سخنگوی نیروهای مسلح مصر خبرهای منتشر شده در مورد زندانی شدن محمد مرسی رئیس جمهور بازداشت شده این کشور به اتهام جاسوسی برای طرفهای خارجی را تکذیب کرد.

المیادین شبکه ماهواره ای است که خردادماه امسال با مدیریت غسان بن جدو، خبرنگار سابق الجزیره راه اندازی شد و دفاتر و استودیوهای اصلی آن در لبنان است.

به گفته المیادین، سخنگوی نیروهای مسلح مصر هدف از انتشار خبر بازداشت پانزده روزه محمد مرسی به منظور بازجویی از وی به اتهام جاسوسی را تحریک افکار عمومی مصر دانست.

این سخنگو افزود: بعضی جریان های سیاسی خاص برای رسیدن به اهداف خود چنین شایعه هایی را منتشر می کنند.

از سوی دیگر وبسایت بی بی سی امروز در خبری اعلام کرد: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت موقت مصر خواسته است تا محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده، و سایر رهبران گروه اسلامگرای اخوان المسلمین را “بدون تاخیر آزاد و پرونده آنان را به طور شفاف مورد رسیدگی قرار دهد.”

بر اساس این خبر، سخنگوی بان کی مون گفته است که با توجه به شرایط تنش‌آلود سیاسی در مصر، “دبیرکل با نگرانی اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند و ضمن حمایت از حق تمامی مردم مصر برای اعتراض مسالمت‌آمیز، از تمامی طرف‌های درگیر بار دیگر می‌خواهد حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند.”

ارتش مصر روز سوم ژوئیه محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد و این سمت را به یک رئیس جمهوری موقت سپرد و اعلام کرد که مسئولیت دولت موقت، اصلاح قانون اساسی و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد است.

از آن زمان، از شرایط و محل نگهداری محمد مرسی اطلاعی در دست نیست هر چند مقامات دولت موقت اطمینان داده‌اند که رئیس جمهوری سابق سالم است و در محلی امن به سر می‌برد.

به نوشته وبسایت انتخاب، یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین مصر روز پنج شنبه ادعا کرد که محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور به دنبال اتفاق مهمی که روز شنبه رخ خواهد داد به قدرت باز خواهد گشت.

انتخاب به نقل از شبکه المیادین نوشته است، صفوت حجازی در سخنرانی خود در میدان رابعه العدویه قاهره در حضور طرفداران محمد مرسی گفت: “روز شنبه اتفاق بزرگ و مهمی رخ خواهد داد که کشور را به لرزه درخواهد آورد و بازگشت محمد مرسی به قدرت یکی از پیامدهای آن خواهد بود.”

گفته می شود، از زمان آغاز ناآرامی منجر به برکناری محمد مرسی تا کنون، درگیری بین طرفداران آقای مرسی با مخالفان او و نیروهای امنیتی، حدود دویست کشته برجای گذاشته است.