علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل  آیت الله خامنه ای رهبر ایران - عکس از اسوشیتدپرس

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل آیت الله خامنه ای رهبر ایران – عکس از اسوشیتدپرس

علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر ایران در مصاحبه ای تازه بر ادامه غنی سازی توسط ایران و نیز حرف آخر رهبر ایران در زمینه پروند هسته ای تأکید کرده است، اظهارنظری که می تواند به معنای هشدار به دولت جدید ایران در زمینه اعطای امتیاز به غرب در پرونده هسته ای تلقی شود.

ولایتی در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس که امروز منتشر شد گفت: “رهبری کشور پیشرفت بالقوه در مذاکرات دوجانبه با کشورهای غربی – از جمله آمریکا – را دور از انتظار نمی‌بیند، ایده‌ای که ایشان در گذشته نسبت به آن سرد برخورد می‌کرد.”

مشاور عالی رهبر ایران در امور بین الملل افزود که “انتخاب دکتر روحانی، می‌تواند آزمایشی برای سنجش حسن نیت کشورهای غربی باشد. آنها ناگزیرند از این فرصت استفاده کنند.”

ولایتی تأکید کرد: “گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران باید نه تنها در زمینه مذاکرات چند جانبه ۱+۵ بسیار فعال باشد بلکه باید به صورت دو جانبه هم با هر شش کشور گفتگو کند.”

مشاور عالی رهبر ایران از سوی دیگر در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: سیاست خارجی در اختیار رهبر انقلاب است، ایشان اصول را تعیین کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: “ایران بار دیگر غنی سازی را تعلیق نخواهد کرد زیرا تهران از انجام این کار در سال ۲۰۰۳ به عنوان اقدامی اعتماد ساز، تجربه تلخی دارد.”

وی افزود: “ما مدت دو سال هرگونه غنی سازی را متوقف کردیم. نتیجه آن چه بود؟ هیچ چیز. هر روز آنها ادعاهای بیشتری را بر ادعاهای پیشین‌شان می‌افزودند. پس چرا باید چنین تجربه‌ای را تکرار کنیم؟”

تهران تأکید می‌کند که برنامه هسته‌ای ‌اش صلح‌آمیز است، اما ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش بر این باورند که هدف ایران به دست آوردن توانمندی ساخت سلاح هسته‌ای است.

به نوشته آسوشیتد پرس، روحانی، که در انتخابات ۲۴ خرداد ریاست جمهوری ایران با رای قاطع به پیروزی رسید، عهد کرده است که “سیاست اعتدال” و کاهش تنش با جهان خارج را دنبال خواهد کرد.

حسن روحانی که در سال های نخست مطرح شدن پرونده هسته ای ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور بود در مذاکره با طرف های غربی به ویژه تروییکای اروپایی، تاکتیک خود را بر گفتگو و اعتمادسازی استوار کرده بود و به همین علت جمهوری اسلامی ایران در آن هنگام در چند مقطع، بعضی فعالیت‌های هسته‌ای اش را به صورت داوطلبانه تعلیق کرد اما سیاست ها و اقدامات وی در این دوره در سالهای اخیر مورد انتقاد شدید بسیاری از سیاستمداران از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق قرار گرفته است.

حسن روحانی خود در جریان تبلیغات ریاست جمهوری اخیر گفته است که دوره تعلیق غنی سازی گذشته است ولی باید اعتماد بین‌المللی برای غنی سازی ایران را جلب کرد.

در همین حال وی در مستند تبلیغاتی خود که سیزدهم خردادماه از تلویزیون ایران پخش شد گفت: “سانتریفیوژ بچرخد، به شرط این‌که کشور هم بچرخد، اگر بچرخد ولی کل کشور بخوابد چه فایده ای دارد؟”