مذاکرات هیئت های کارشناسی ایران و ۱+۵ که هفته گذشته در پی اعمال تحریم آمریکا علیه ۱۹ فرد و شرکت ایرانی متوقف شده بود، از ساعت ۱۵ بعد از ظهر پنج شنبه در ‍ژنو از سر گرفته می شود.

این مذاکرات در حالی برگزار می شود که روز دوشنبه سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، در بروکسل با خانم کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هلگا اشمید، معاون وی دیدار و گفت و گو کرد.

خبرگزاری فارس به نقل از عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، نوشت که این مذاکرات روزهای پنج‌شنبه و جمعه انجام می‌شود، اما در صورت نیاز تا چهار روز ادامه خواهد یافت

گفتگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ که هفته پیش در وین پایتخت اتریش جریان داشت در پی تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران نیمه کاره متوقف شده بود.

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در واکنش به اقدام دولت آمریکا مبنی بر افزودن اسامی افراد و شرکت های جدیدی به فهرست تحریم ها علیه ایران، از این اقدام به شدت انتقاد کرد و گفت: “این اقدام خلاف روح توافقنامه ژنو است.”

ریاست هیئت کارشناسی ایران را در این مذاکرات حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزیر امور خارجه برعهده دارد و کارشناسان هسته ای، امور بانکی، نفت و حمل و نقل نیز در این مذاکرات وی را همراهی می کنند.

همچنین ریاست هیئت کارشناسی ۱+۵ نیز برعهده استفان کلمنت، دستیار ویژه کاترین اشتون است.

در مذاکرات کارشناسی هفته گذشته، ترو واریورانتا معاون پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به عنوان ناظر در مذاکرات حضور داشت.

در مذاکرات دور پیش که نیمه کاره متوقف شد، قرار بر این بود که تیم‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ بر سر جزئیات و نکات فنی توافق ‌نامه ژنو مذاکره کنند تا به گفته عباس عراقچی، سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران، “مکانیزم اقداماتی که هر دو طرف باید انجام دهند” مشخص شود.

دکتر سید جواد میری، تحلیل گر سیاست بین الملل، در گفت و گو با شرق پارسی درباره اهمیت مذاکرات پیش رو در ژنو گفت: این مذاکرات که از فردا شروع خواهد شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که به زودی ما شاهد آغاز مذاکرات ژنو ۲ درباره سوریه هستیم و در این مذاکرات ایران و عربستان سعودی نیز حضور دارند؛ لذا با تغییراتی که طی این چند روز در عرصه سیاست خارجی به وجود آمده بالانس قدرت در سطح منطقه به سود ایران تغییر کرده است.

دکتر میری خاطرنشان کرد که وضعیت داخلی ایران در روزهای اخیر نشان داد که انسجام قابل توجهی در روند سیاست خارجی دارد و برخی تندروی ها نمی توانند چندان خللی در مذاکرات ایجاد کنند.

مشاور مرکز مطالعات اسلامی مسکو در حوزه قفقاز و روسیه با اشاره به موضع گیری دستگاه سیاست خارجی روسیه به نفع ایران درباره تحریمهای جدید آمریکا گفت: ما در نشست فردا نشانه های بهبود را خواهیم دید. اما به دلایل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ژئوپولتیکی مذاکرات ایران و ۱+۵ که با شکافهایی رو به رو بوده در موقعیت مناسبی به نفع ایران حرکت خواهد کرد.

دکتر میری همچنین تصریح کرد: قرار بود تحریم های آمریکا در دراز مدت مسائل هسته ای ایران را متوقف کند، اما عملا به سیاستمداران اروپایی نشان داده شد که این فعالیت نه تنها متوقف نمی شود بلکه منطقه به سوی میلیتاریسم کشیده می شود. از سوی دیگر منطق تحریمها این بود که حکام ایران را تضعیف کند ولی عملا این اتفاق نیفتاد.

این تحلیل گر سیاسی معتقد است که در مذاکرات روز پنج شنبه قطعا درمورد تحریمها صحبت خواهد شد و ایران با توجه به این نکته که در وضعیت بهتری قرار دارد گلایه های شدیدی را علیه تندروهای سنای آمریکا به مذاکره کنندگان که اغلب از دموکراتها هستند اعلام می کند.