حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم روز 22 بهمن - خبرگزاری فرانسه

حسن روحانی رییس جمهور ایران در مراسم روز ۲۲ بهمن – خبرگزاری فرانسه

حسن روحانی رییس جمهور ایران با اشاره به سیاست های دولت این کشور در سیاست خارجی اعلام کرد که کشورش در روابط خارجی اهمیت خاصی برای کشورهای همسایه قائل است.

روحانی در سخنرانی مراسم روز بیست و دوم بهمن (پیروزی انقلاب اسلامی) گفت: «ما برای روابط خارجی نسبت به کشورهای منطقه و مخصوصا همسایگان اهمیت خاصی قائل هستیم و گام های بسیار موثری در این زمینه برداشته ایم.»

وی یکی از اهداف دولت ایران را ایجاد ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه دانست و افزود: «معتقدیم باید علیه تروریسم همه دست به دست هم دهیم، همه آنهایی که امروز در سوریه برای ملت سوریه، در عراق برای ملت عراق، در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه مشکل آفریدند. ما باید به فکر ثبات، آرامش و امنیت کل منطقه باشیم.»

رییس جمهور ایران در سخنرانی خود سیاست خارجی دولت “تدبیر و امید” را با اولویت جهانی، منطقه ای و هم دو جانبه معرفی کرد.

به نظر می رسد وی در پاسخ به برخی از منتقدان که دولت وی را متهم به سازش و تسلیم کرده اند، گفت: «سیاست دولت در زمینه مسایل خارجی اعتدال است، نه تسلیم، نه سازش، نه انفعال و نه تقابل. دولت در فکر تعامل موثر و سازنده از موضع برابر توام با عزت، حکمت، مصلحت، احترام متقابل و در چارچوب تدابیر رهبر معظم انقلاب است.»

حسن روحانی با اشاره به مذاکره ایران با گروه ۵+۱ گفت: «ما می خواستیم در این مذاکره بهانه های واهی و دروغ را از دست بدخواهان بگیریم، ما خواستیم در این مذاکره به کشورهای منطقه بگوییم ایران هراسی دروغ است و ایران در فکر تجاوز به هیچ کشوری نیست.»

وی با اشاره به اینکه ایران در طی دویست سال گذشته به هیچ کشوری تجاوز نکرده و تنها در مقابل متجاوز از خود دفاع کرده است، گفت: «امروز نیز اگر کسی قصد تجاوز دارد، بداند ملت ایران با همه قدرت در برابر متجاوزین خواهد ایستاد و آن ها را پشیمان خواهد کرد.»

روحانی تهدیدهای علیه ایران را کودکانه و بی ارزش دانست و گفت:«من به صراحت اعلام میکنم اگر کسانی در توهم هستند، که بر روی میز آنها تهدیدی علیه ملت ایران وجود دارد، می‌گویم: نیاز به عینک جدید دارند. روی هیچ میزی در جهان تهدید نظامی علیه ملت ما وجود ندارد. من با صراحت اعلام می کنم حرکت ملت ایران به سمت قله پیشرفت دانش و فناوری و از جمله فناوری صلح آمیز هسته‌ای دائمی خواهد بود.»

رییس جمهو ایران افزود: «ما امروز در زمینه روابط با جهان در فکر منافع مردم خودمان و در فکر منافع منطقه و ثبات این منطقه هستیم.»

وی با اشاره به لغو برخی از تحریم ها علیه ایران گفت: «ما اولین ضربه را بر تحریم غیر قانونی زدیم.»

رییس جمهور ایران اعلام که« حرکت ملت ایران به سمت فن‌آوری هسته‌ای دایمی خواهد بود و غرب به خوبی فهمیده است که راه تحریم نادرست است زیرا ملت ایران از تهدید و تحریم هراسی نداشته و نخواهد داشت.»

به گفته حسن روحانی در سیاست خارجی ایران، «یک رهبر، یک رییس جمهور، یک دولت و منافع ملی واحد همه مردم مطرح است». وی همچنین خطاب به منتقدان گفت: «باید برخی از افراد بدانند سیاست خارجی جناحی، حزبی نیست، سیاست خارجی در پارپوب منافع ملی ما خواهد بود.»