عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران و وندی شرمن، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آمریکا – عکس از ایسنا

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران و وندی شرمن، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آمریکا – عکس از ایسنا

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران و وندی شرمن، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در ژنو دیدار می کنند.

خبرگزاری ایرنا، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که هیأتی ایرانی به ریاست عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه در شهر ژنو سوئیس به سر می‌برد تا از امروز تا شنبه با نماینده واشنگتن در مذاکرات ۱+۵ به صورت دو جانبه دیدار و گفت‌وگو کند.

وزارت امورخارجه آمریکا هم روز چهارشنبه اعلام کرده بود که وندی شرمن، به همراه ویلیام برنز، معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و جک سولیوان، مشاور ارشد، ۴ و ۵ سپتامبر (پنجشنبه و جمعه) با مقامات ایرانی در ژنو دیدار و گفتگو می کنند.

بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، علاوه بر این مقامات، شمار دیگری از افراد و مقامات وزارت امورخارجه، وزارت خزانه داری و شورای امنیت ملی در هیئت آمریکا برای مشورت با مقامات ایران در ژنو حضور دارند.

در مجموع مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی جزئیات چندانی درباره موضوعات گفتگوهای ژنو ارائه نداده اند.

وزارت امورخارجه آمریکا این دیدارهای دو جانبه را مشورتی و در چارچوب مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ توصیف کرده است.

عباس عراقچی پیشتر و در آستانه این دیدار تأکید کرده بود که به دست‌یابی به “توافق نهایی در مذاکرات اتمی خوش‌بین” است.

عراقچی روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه “فرانس ۲۴” تصریح کرده بود: «خبر خوب این‌که هر دو طرف در مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به این توافق وظیفه‌شناسی دارند.» او تأکید کرد بود: «ما تلاش می‌کنیم توافق‌نامه ژنو در حد یک توافق‌نامه بالقوه باقی نماند.»

این مذاکرات دوجانبه کمتر از دو ماه قبل از انقضای مهلت توافقنامه مقدماتی ژنو در اواخر ماه آینده میلادی صورت می‌گیرد. توافقنامه مقدماتی در جریان مذاکرات ایران و گروه ١+۵ در نوامبر سال گذشته به دست آمد و در ماه ژانویه به مدت شش ماه اجرایی شد.

این توافقنامه شامل تعلیق و تغییر در برخی برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در برابر خودداری کشورهای دیگر از تصویب و وضع تحریم‌های جدید و همچنین، اجازه به ایران برای برداشت بخشی از دارایی‌های مسدود شده این کشور در خارج بود.

تیرماه امسال مهلت شش ماهه‌ای که آذرماه سال گذشته در ژنو در مورد آن توافق شده بود، به پایان رسید.

ایران و گروه ۱+۵ مهلت این توافق را با هدف رسیدن به توافقی جامع در مورد پرونده هسته‌ای ایران و نیز تحریم‌ها علیه این کشور، تا روز ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) تمدید کردند.

مقامات جمهوری اسلامی تأکید دارند که کسب توافق نهایی بر سر برنامه اتمی ایران تا سوم آذر ممکن است.

در این میان خبرگزاری ایرنا اعلام کرده که هیأت مذاکره کننده ایرانی قرار است مذاکراتی دو جانبه با سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه نیز داشته باشد.

تاریخ این مذاکرات ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) و مکان آن وین، پایتخت اتریش اعلام شده است.

پس از این دیدارها، دور هفتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین به همراهی آلمان، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز خواهد شد.