نزدیک 20 هزار نفر به نمایندگی سازمان ملل متحد در جوبا پناه بردند

نزدیک ۲۰ هزار نفر به نمایندگی سازمان ملل متحد در جوبا پناه بردند

سازمان ملل متحد، گزارش هایی از منابع محلی دریافت کرده، حاکی از آن که درگیری میان گروه های مسلح رقیب در سودان جنوبی، بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کشته به جا گذاشته است.

دیپلمات های سازمان ملل متحد از قول منابعی در پایتخت سودان جنوبی تعداد زخمی های این درگیری ها را ۸۰۰ نفر گزارش کرده اند.

دو روز پیش برخی گزارش ها از کودتایی نافرجام علیه دولت «سلوا کی یر» رییس جمهوری سودان جنوبی حکایت داشت و در پی آن سودان جنوبی صحنه درگیری هایی خونین شد.

دولت این کشور اعلام کرده است در پی این درگیری های خونین، ۱۰ سیاست مدار، از جمله وزیر سابق بازرگانی این کشور، را در ارتباط با این کودتا دستگیر کرده است.

به گفته سلوا کی یر، گروهی از سربازان وفادار به «ریک ماکار»، معاون رییس جمهوری سابق این کشور تلاش کردند با ترتیب این کودتا قدرت را به زور از آن خود کنند اما شکست خورده اند.

در پی وقوع این «کودتا» در یکشنبه شب، درگیری به روز دوشنبه کشیده شد، که دولت مدعی شده بود مهار کامل اوضاع را به دست گرفته اند.

با این همه روز سه شنبه هم درگیری مسلحانه تازه ای در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و مناطق دیگر جوبا روی داد. در حال حاضر جوبا، پایتخت سودان جنوبی، شاهد حکومت نظامی شبانه است که به دستور رییس جمهوری این کشور اعمال شده است.

جزییات این درگیری ها که دو روز به طول انجامید، هنوز مشخص نیست اما به گفته یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، «دو بیمارستان در جوبا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کشته و تا ۸۰۰ زخمی را ثبت کردند.»

با وجود اعلام چنین آماری، وزارت بهداشت سودان جنوبی شمار کشته ها را ۲۶ نفر اعلام کرد.

ژرارد آرود، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد اعلام کرد نزدیک ۲۰ هزار نفر به نمایندگی سازمان ملل متحد در جوبا پناه بردند.

آرود که دبیر دوره ای شورای امنیت نیز هست، ابراز نگرانی کرد «این درگیری ها می تواند میان دو قبیله اصلی دینکا و نوئر جنگ داخلی به راه بیندازد.»

با این وجود منابع دولتی تاکید کردند که این درگیری ها هیچ ارتباطی با مسائل قبیله ای ندارند.

یک فرماندار یکی از ایالت های ده گانه سودان جنوبی گفته است: «کسانی می گویند میان مردان قبیله دینکا و نوئر چیزی رخ داده است. ما، رهبران این کشور می خواهیم اعلام کنیم که این موضوع حقیقت ندارد. میان کسانی که از دکتر ریک حمایت می کنند، عده ای دینکا هستند، گروهی کول، بخشی نوئر و تعدادی هم از قبیله های دیگر.»

گروه های مسلح بسیاری در سودان جنوبی فعالند و این کشور نفت خیز کماکان دچار شکاف های قومی و همچنین درگیری های سیاسی جدی است.