اعلام آتش بس میان تندورها و مخالفان در شمال سوریه

«هیأت آزادی بخش شام» و «جبهه ملی آزادی» روز سه شنبه گذشته بر سر مفاد آتش بس در غرب استان حلب در شمال سوریه به توافق رسیدند، از سوی دیگر، منابع آگاه به «الشرق الاوسط» گزارش دادند که ایران در حال تلاش برای راه اندازی یک گروهک شبه نظامی در جنوب سوریه است.

به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری «سمارت» وابسته به مخالفان، در بیانیه آتش بس بر پایان درگیری، آزادی اسیران دو طرف، تشکیل کمیته حقیقت یاب برای کشف زاویای پنهان ترور دو تن از رهبران «هیات آزادی بخش شام»، تحویل متهمان دو طرف با حضور طرف سوم مورد اتفاق و همچنین تخلیه روستای تقاد و بی طرف ماندن آن تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین از توافق بر عقب نشینی «جبهه ملی» از بلندی شیخ خضر و بازگشت «هیات آزادی بخش شام» به آن خبر داده شده است.

این آتش بس پس از دو روز درگیری شدید و خونین میان دو طرف صورت گرفته است.

درگیری این دو گروه نظامی پیشتر در استان های حلب و ادلب نیز صورت گرفته بود و منجر به کشته و زخمی شدن ده ها نظامی و غیر نظامی شده بود.

مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه نیز در این باره گزارش داد: میان مخالفان نظام سوریه و گروه های تندرو در منطقه عاری از سلاح در ادلب که به واسطه توافق روسیه و ترکیه تعیین شده بود، روز سه شنبه درگیری شدیدی رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۳ نفر شده است.

رامی عبدالرحمن مدیر این مرکز در این باره گفته است: تندروها پیش روی کرده اند و منطقه عاری از سلاح شاهد چندین درگیری میان تندروها و مخالفان بوده است.

منابع ترک و دیده بان حقوق بشر و گروه های مسلح سوری گزارش دادند که مخالفان به ضرب الاجل عقب نشینی از منطقه عاری از سلاح از ۱۰ اکتبر پایبند بودند اما تندروها که توسط فرماندهانی با سابقه حضور در القاعده اداره می شوند به این این مسئله بی اعتنا بودند و بر ادامه جنگ و درگیری در این منطقه تاکید کردند.

از سوی دیگر منابع آگاه به «الشرق الاوسط» خبردادند که ایران پس از اینکه به درخواست مسکو نیروهای نظامی وابسته به آن را فراخواند، در حال تمرکز و برنامه ریزی برای راه اندازی یک ملیشیای محلی در جنوب سوریه است.

این منابع گزارش دادند که در چند روز گذشته ۶۰ نظامی در اردوگاه اللجاه در ریف درعا برای این منظور با نظارت افسرانی از ایران و حزب الله لبنان آموزش دیده اند.

از سوی دیگر، نصر الحریری رئیس هیات مذاکره کنندگان معارض سوری در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد: در نشست «مجموعه کوچک»(شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، سعودی، مصر، اردن) در لندن هشدار دادم که ایران در پی سوءاستفاده از شرایط پیش آمده درباره تشکیل کمیته قانونی سوریه و ادلب برای نفوذ بیشتر در سرزمین سوریه و نهادهای دولتی و نظامی زیر سلطه رژیم است.

او ادامه داد: یک سری اطلاعات از گسترش حضور ایران در برخی مناطق همچون تبدیل مراکز نظامی به پایگاه های نظامی و آموزش نیروهای محلی و همین طور ایجاد مراکزی در نزدیکی سوریه و اردن وجود دارد.