نیویورک: علی بردی

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از توانایی‌های نظامی غیرقابل کنترل حزب‌الله در لبنان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در آخرین گزارش در خصوص اجرای قانون «۱۵۵۹»، از دولت لبنان خواست اقدامات لازم را برای منع حزب‌الله از به دست آوردن اسلحه، انجام دهد.
وی دست داشتن این حزب در بحران سوریه و یمن را محکوم کرد و اشاره غیرمستقیمی به ایران برای تشویق این گروهک به تبدیل شدن به «حزب سیاسی مدنی» صرف کرد.
قرار است گزارش دبیرکل سازمان ملل به‌طور مفصل در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت مطرح شود.
در این گزارش که آوریلی پروست مسئول پرونده لبنان در زمینه امور سیاسی در سازمان ملل متحد، آن را آماده کرده و الشرق الاوسط به یک نسخه از آن دست پیدا کرده‌، آمده‌است که بعد از گذشت ۵ ماه از تعیین سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر همچنان تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید ادامه دارد.
براساس این گزارش گوترش گفته‌است: «همه باید برای رسیدن به توافق هرچه سریع‌تر اقدام کنند؛ چرا که این اقدام برای غنیمت شمردن فرصت در جهت تقویت اولویت‌هایی که لبنان و جامعه جهانی در کنفرانس‌های مهم پاریس، رم و بروکسل، تعیین کرده‌اند، ضروری است».
وی افزود: تمام رهبران لبنان را تشویق می‌کند تا به محض تشکیل دولت جدید «اصولی را که گروه حمایت بین‌المللی لبنان تعیین کرد، مستندات نهایی کنفرانس‌های بین‌المللی بالا رتبه و تصمیمات شورای امنیت را در این خصوص، به عنوان شراکتی ثابت با لبنان بررسی کنند».
گوترش تأکید کرد «انتشار گسترده اسلحه که خارج از کنترل حکومت است و وجود شبه نظامیان شدیداً مسلح، همچنان باعث تضعیف امنیت و ثبات لبنان می‌شود».
وی با ابراز نگرانی نسبت به در دست داشتن قدرت‌های نظامی بزرگ و پیشرفته خارج از کنترل دولت، توسط حزب‌الله، به «ادعای حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله از تملک سلاحی دقیق» اشاره کرد.
دبیرکل سازمان ملل از همه دعوت کرد که برای تقویت سازمان‌های حکومت لبنان همکاری کنند و درخواست کرد «بر اساس توافقنامه طائف و قانون «۱۵۵۹» حزب‌الله و همه جناح‌های سیاسی وارد هیچگونه فعالیت سیاسی در داخل و خارج لبنان نشوند؛ چرا که وجود مکانی که همه در آن به این توافقنامه‌ها پایبند بوده و آن را اجرا کرده تا از رویارویی مجدد شهروندان لبنان جلوگیری شود و سازمان‌های لبنانی تحکیم شوند، مهم است».
وی از دولت و نیروهای مسلح لبنان درخواست کرد تا «تدابیر لازم را برای منع حزب‌الله و دیگر گروهک‌های مسلح از به دست آوردن اسلحه و ایجاد قدرت‌های نظامی خارج از کنترل حکومت، اتخاذ کنند».
وی از پایبندی میشال عون رئیس‌جمهور لبنان به توسعه استراتژی دفاع ملی به محض تشکیل حکومت استقبال کرده و او را دعوت کرد تا گفتگویی مجدد در این خصوص داشته باشد که «انحصار تملک سلاح و استفاده از قدرت را محصور به حکومت کند».
وی تجدید تعهد میشل عون، سعد حریری و جبران باسیل در خصوص سیاست کنار کشیدن را نشانه دست داشتن لبنان در تنش‌های منطقه دانسته و عنوان کرد لبنان باید این تعهدات را عملی کند.
گوترش تأکید کرد «دست داشتن حزب‌الله در جنگ سوریه نه تنها باعث نقض سیاست کنار کشیدن و اصول اعلامیه بعبدا در سال ۲۰۱۲ می‌شود بلکه خطر درگیر شدن لبنان در تنش‌های منطقه‌ای را دربردارد».
وی ناتوانی در خلع سلاح لبنان را شکست حکومت لبنان توصیف کرده و به دست داشتن حزب‌الله و دیگر احزاب در جنگ‌های منطقه‌ای از جمله یمن اشاره‌کرد.
وی با اشاره غیرمستقیم به ایران، از کسانی که با حزب‌الله روابط تنگاتنگ دارند خواست که او را به خلع سلاح و تبدیل شدن به حزب سیاسی مدن صرف تشویق کنند.
گوترش نقض حاکمیت لبنان و صیانت اراضی آن را محکوم کرده و از اسرائیل خواست نقل و انتقال هواپیماهای جنگی خود را بر فراز آسمان لبنان متوقف کند. همچنین نیروهای خود را از ضلع شمالی روستای الغجر و مناطق مجاور آن خارج کند.
وی همچنین سوریه و لبنان را به تعیین مرزهای مشترک خود دعوت کرد.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به نزدیکی صدور حکم پرونده حریری اعلام کرد مصلحتی در «مجازات کسانی که در عملیات ترویستی از جمله ترورهای سیاسی دست دارند» برای لبنان وجود دارد.
وی ادامه کار دادگاه لبنان را پیامی واضح برای عدم مسامحه گناهکاران و شانه خالی کردن آنها از مجازات عنوان کرد.