ریاض تأکید کرد که این قانون نمونه استمرار میراث استعماری در دولت اشغالگر اسرائیل است

پادشاهی عربی سعودی تأکید دارد که «قانون اساسی؛ اسرائیل کشور ملی برای ملت یهود» طرح جنگی به حساب می‌آید برای کشتاری جدید علیه فلسطینی‌ها و بی‌توجهی آشکار به اراده جهانی و قوانین و مصوبات قانونی آن است. سعودی در توصیف آن می‌گوید «قانونی نژادپرستانه و باطل و غیرقانونی است و نمایانگر استمرار میراث استعماری در دولت اشغالگر اسرائیل».
به گزارش الشرق الاوسط، این سخنان را سفیر دائم پادشاهی سعودی در سازمان همکاری‌های اسلامی زهیر الادریسی در دیداربا کمیته نمایندگان دائم کشورهای عضو این سازمان بیان کرد.
این کمیته به درخواست سعودی برای بررسی قانون نژادپرستانه اسرائیل موسوم به «قانون اساسی؛ اسرائیل کشور ملی برای ملت یهود» در دبیرخانه دائمی سازمان در جده تشکیل جلسه داد.
سفیر الادریسی گفت: «این قانون هرچه غیریهودی است را نابود می‌کند و تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها که صاحبان اصلی زمین‌اند را یک‌جا جمع می‌کند و آنها را با تشکیل دولت اشغالگری از کوچک‌ترین حقوق ثبت شده بین‌المللی محروم می‌کند و هویت عربی آنها را در سرزمین‌شان محو می‌کند. باقیمانده امیدها برای تحقق صلح در خاورمیانه را از بین می‌برد. این گام حمله‌ای جدید به ملت فلسطین محسوب می‌شود و نمونه تروریسم و تندروی و نژادپرستی است. این قانون واقعاً کشتار جمعی علیه فلسطینی‌هاست. در حقیقت قانونی نژادپرستانه است و غیرقانونی به این دلیل که حقوق تاریخی ثابت و مشروع ملت فلسطین؛ مسلمان و مسیحی را نادیده می‌گیرد و نمونه‌ای از استمرار میراث استعماری در دولت اشغالگری اسرائیل است».
او گفت: «دولت کشورم تأکید می‌کند که قضیه فلسطین برای جهان عرب و امت اسلام مسئله‌ای مرکزی است و بر ضرورت تمسک به صلح به عنوان گزینه استراتژیک اصرار دارد. همچنانکه بر ضرورت تلاش برای یافتن راه حل برای جنگ عربی/اسرائیلی براساس پیشنهاد عربی صلح که سعودی در سال ۲۰۰۲ تقدیم کرد و کشورهای عربی و اسلامی به آن متعهد شده‌اند، تأکید می‌کند».
سفیر سعودی در سخنانش به گفته‌های ملک سلمان بن عبدالعزیز در زمان اعلام نشست ظهران در ۱۵ آوریل گذشته گفت: «مسئله فلسطین اولین مسئله ماست و خواهد ماند تا زمانی که ملت برادر فلسطین به همه حقوق قانونی‌اش برسد و از همه آنها مهم‌تر تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی است».
نماینده سعودی افزود: «شرایطی که ملت فلسطین در سایه تبعیض نژادی دولت اشغالگر اسرائیل از سرمی‌گذراند، از ما می‌طلبد که تلاش‌هایمان را برای رویارویی با رفتارهای تحریک آمیز مضاعف کنیم. از جامعه جهانی بخواهیم که با سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل مقابله کند و حمایت لازم از ملت فلسطین را انجام دهد».