شیخ خالد به الشرق الاوسط اعلام کرد که در نشست آینده همکاری‌های نظامی بررسی می‌شود، او همچنین آنکارا را نصیحت کرد در مواضعش نسبت به بحران خلیج تجدیدنظر کند

گفت‌وگو: عبید السهیمی

چند روز مانده به نشست کشورهای خلیج که روز یکشنبه آینده به میزبانی کشور سعودی برگزار می‌شود، هنوز سخن دربارهٔ خانواده خلیجی و اتحاد آن در سایه اختلاف با قطر می‌رود که وزیر خارجه بحرین شیخ خالدبن احمد آل خلیفه آن را اختلافی بسیار عمیق توصیف می‌کند که به مرحله بی‌سابقه‌ای رسیده که هیچ وقت اختلاف دیگری میان کشورهای عضو شورا به آن نرسیده بود.
شیخ خالد در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت، قطر در این اختلافات همه کشتی‌ها برای برگشتن به شورا را سوزاند (همه پل‌ها را شکست) و «این اختلاف با بوسیدن دماغ‌ها (دیده بوسی) حل نمی‌شود. نیاز به توافقی جدید و نظامی نوین داریم و دوحه باید زیر ذره بین قرار گیرد».
شیخ خالد توضیح داد که قطر کشوری بود که کمترین تعهد را به توافقات شورای همکاری خلیجی داشت. او بر این ضرورت تأکید کرد که دوحه باید خودش را اصلاح کند و افزود چهار کشور عربی تحریم کننده قطر همچنان بر موضع و شرط‌های خود هستند.
آل خلیفه گفت مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش‌بینی می‌شود در نشست آینده بررسی شود، همکاری نظامی کشورهای عضو است. آل خلیفه اخباری را که سخن از آمادگی برای دیدار نخست‌وزیر اسرائیل از بحرین می‌گویند را رد کرد و گفت، سیاست منامه روشن است و چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.

متن گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* در ابتدا اجازه دهید بپرسم، نشست خلیجی نزدیک است… مهم‌ترین مسائلی که در این نشست مطرح می‌شوند کدامند؟
– مهم‌ترین نکته این نشست به دعوت کننده به آن برمی‌گردد. اولین و آخرین تشکر از آن خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز است که به این نشست دعوت کرده. در حقیقت در این نشست چندین مسئله مطرح می‌شود که مهم‌ترین آنها همکاری استراتژیک نظامی میان کشورهای عضو شوراست. این محور مهمی است و در این زمینه تصمیماتی گرفته می‌شود. مسائل پرشاخه وجود ندارد. کشورهای عضو شورا چندین مسئله را به بحث می‌گذارند و رهبران وقتی جلسه می‌گیرند بسیاری مسائل را که در دبیرخانه مطرح شده و در لیست برنامه‌ها وجود دارد بررسی می‌کنند. آنها اصرار دارند که مسائل روز را مورد بحث قرار بدهند اگر نیاز باشد. نشست یک روزه خواهد بود و محدودیت زمانی وجود دارد.

* انتظار حضور نماینده‌ای از قطر در نشست دارید؟
-بود و نبود نمایندگی قطر در نشست برای ما اهمیتی ندارد. کسی به موضع ما نسبت به قطر نگاه نمی‌کند. آنچه انجام دادیم واکنشی بود به کار قطر و روشی که در پیش گرفته، اما آیا قطر به شورای همکاری وابسته است؟ عضو شوراست اما به جای آنکه از نیروهایی که به آنها وابسته است مانند سپر جزیره کمک بگیرد، از نیروهای کشور خارجی کمک می‌گیرد. نیروهای خارجی موجود در خاک قطر، بزرگ‌ترین تهدیدی هستند که دوحه آنها را در برابر کشورهای عضو شورا ایجاد کرد.
سیاست مخربی که قطر علیه کشورهای شورا اتخاذ کرد کاملاً روشن بود. نزدیک‌ترین مثال دشمنی روشن آن در مدت اخیر علیه سعودی است به خصوص دنبال کردن سیاست توهین به ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان. بعد از همه اینها آیا هنوز قطر به شورای همکاری وابستگی دارد؟ بد نیست بدانید قطر کشوری است که کمترین تعهد را نسبت با توافقات شورا داشته‌است. به همین دلیل وقت‌مان را با آرزو و رؤیا تلف نمی‌کنیم. قطر باید خودش را اصلاح کند. واقعیت اینکه قطر روشش را تغییر نداده و ما آرزوهایی داریم که محقق شود.

* برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از نقش بحرین در کشف فعالیت‌های پلید ایران در منطقه تقدیر کرد، بحرین چه نقشی در این باره بازی کرد؟
-صحبت از نقش بحرین در کشف نقش و نقشه‌های ایران بود. این نقش ادامه دارد چون بحرین یکی از اهدافی است که ایران در منطقه دارد. برای همین ما هم چیزی از مردم‌مان پنهان نمی‌کنیم، نه از متحدان خودمان و نه از جهان.
مواد منفجره‌ای که در خانه‌های روستایی پنهان کرده بودند. اگر انفجاری صورت می‌گرفت روستا را به‌طور کامل محو می‌کرد. قایق‌های ایرانی می‌آیند و محموله‌های بمب را در دریا تخلیه می‌کنند. قایق‌هایی می‌روند تا آنها را بردارند و همه اینها زیر نگاه گارد ساحلی اتفاق افتاد. فقط بحرین نیست که با چنین فعالیت‌هایی مواجه می‌شود. متحدان ما نیز مراقبند و تصویر برای ایالات متحده کاملاً روشن است و ما به نقش آنها در منطقه ارج می‌گذاریم.
نقش ما در سطح سیاسی بسیار مهم است. ما فرصتی را برای دفاع از خودمان از دست نمی‌دهیم و سیاست‌های ایرانی را رسوا می‌کنیم. تردیدی به خود راه نمی‌دهیم برای حمایت کسانی که در منطقه با چنین سیاستی از طرف نظام ایران روبه رو هستند.

* خبرهایی از سفر مقامات اسرائیلی به بحرین منتشر شده، چقدر این اخبار صحت دارند؟
-پیش از این یک مقام اسرائیلی از بحرین در چارچوب نتایج و توافقات نشست مادرید دیدن کرد. چند بار این اتفاق افتاد. بحرین میزبان یکی از این نشست‌ها بود و وزیر کار اسرائیل حضور یافت. اگر هدفی مشخص و چیزی وجود دارد که می‌خواهیم محقق شود و ابعاد بزرگ و استراتژیک داشته باشد ما مانعی سرراهش نمی‌گذاریم. اما آنچه این روزها دربارهٔ دیدارها منتشر می‌شود درست نیست. هیچ برنامه‌ای برای دیدار نخست‌وزیر اسرائیل وجود ندارد و هیچ تماسی در این زمینه گرفته نشده. اتفاقی در حقیقت نیفتاده و اگر می‌افتاد در اعلام آن تردید نمی‌کردیم.

وزیر خارجیه البحرین: قمه الریاض تناقش التعاون العسکری

أفاد وزیر الخارجیه البحرینی الشیخ خالد آل خلیفه، بأن القمه الخلیجیه التی دعا خادم الحرمین الملک سلمان بن عبد العزیز، لعقدها فی الریاض، الأحد المقبل، ستناقش ملفات عده، إلا أن أهمها سیکون التعاون العسکری الاستراتیجی بین دول مجلس التعاون و”ستکون هناک قر