خارطوم: سهام صالح

چهارمین جشنواره جهانی موسیقی ساما دو شب پیش به کار خود پایان داد. این جشنواره بین ۱۴ تا ۱۹ اکتبر در خارطوم و با حضور بیش از سه هزار نفر در سالن قدیم شهر ام درمان برگزار شد. این دوره از جشنواره به سازهای زهی سنتی و مدرن اختصاص داشت.

رندا حامد مدیر جشنواره ساما گفت، برنامه‌های امسال با مشارکت آهنگسازان و هنرمندانی از کشورهای آلمان، تانزانیا و سودان رنگ خاصی داشت.

للی کوبلر مدیر مرکز گوته آلمان در خارطوم توضیح داد، شرکت گروه «جن جیم» از آلمان اثر بسیار مثبت داشت و موفق به ایجاد ارتباط هنری و فرهنگی میان موسیقی سودانی و گروه‌های خارجی شد و هدف اساسی از برپایی جشنواره‌ موسیقی ساما در سودان همین است.

گروه آلمانی چندین کارگاه هنری برای موسیقی‌کاران سودانی به خصوص جوانان دایر کرد تا استعدادشان را محک بزنند. گروهی از استادان در این دوره‌ها شرکت کردند از جمله استاد یوسف الموصلی و موزیسین عاصم الطیب که اولین برنامه افتتاحیه جشنواره در بخش «صداهایی از سودان» را او اجرا کرد.

پس از آن جشنواره به چند برنامه شبانه سرشار از موسیقی و دوستی و دانایی و پذیرش دیگری منتقل شد. برای این بخش‌ها مکان‌های مختلفی درنظر گرفته شده بود از جمله مرکز فرهنگی فرانسه که فیلم موزیکال «بروکلین» در آن نمایش داده شد. در همین حال مرکز گوته شاهد نمایش« بیا و ببین» بود.

تاریکی که اجراهای موسیقی را همراهی می‌کرد نقش مهمی در ایجاد هیجان بین تماشاگران داشت.

به نظرعمار محمد احمد بنیان‌گذار«مرکز اندیشه سودان» جشنواره مایه گسترش دوستی و صلح می‌شود و عمق بسیاری دارد و فضای سودان تشنه این قبیل برنامه‌هاست؛ برنامه‌های مطلوب فرهنگی که ملت‌ها را به هم نزدیک می‌کند.

از طرفی دیگر مسئول دفتر اتحادیه اروپا در خارطوم گفت، رابطه تنگاتنگی بین مراکز فرهنگی به منظور بهبود و به پیش بردن جشنواره در سال‌های آتی ایجاد خواهد شد. همچنین از جشنواره فیلم اروپا در خارطوم که تا چند روز دیگر برگزار می‌شود، حمایت خواهیم کرد.

در اختتامیه جشنواره که با حضور همه موزیسین‌ها و هنرمندانی که در برنامه‌ها شرکت کرده بودند و گروه جیم جن آلمانی برگزار شد، آهنگساز یوسف الموصلی به همراهی هنرمندان سودانی اجرای زیبایی داشتند. پس از آن نوبت به لحظه حضور روح صوفیانه رسید وقتی گروه آلمانی با هنرمندان مستعد سودانی لحنی به نام«المسید» را اجرا کردند؛ نام مرحله حضور طریقه‌های صوفیه در سودان.

گفتنی است شعار سومین جشنواره موسیقی ساما با عنوان« وقتی طبل‌ها به سخن می‌آیند» بود و فضا را برای موسیقی غرب افریقا باز کرده بود.