«المستقبل» نسبت به برکناری نخست‌وزیر هشدار داد

بیروت: یوسف دیاب

بحران تشکیل دولت لبنان از اختلاف بر سر سهم وزارتی احزاب بالاتر رفته و به نزاع صلاحیت‌ها تبدیل شده که این موضوع رابطه میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و سعدالحریری نخست‌وزیر آن را در معرض تهدید قرار داده‌است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این موضوع به جایی رسید که عون نامه‌ای به پارلمان نوشته و خواستار اقدامی از جانب آن شد؛ چرا که خود پارلمان حریری را مکلف به تشکیل دولت کرده‌است.
حزب «المستقبل» هرگونه پیامی که خواستار عزل حریری می‌شود را برانگیختن بی‌سابقه طائفه سنیان قلمداد کرد در حالی که منابعی از قصر ریاست جمهوری این پیام را به چالش کشیدن صلاحیت‌های نخست‌وزیر و کم کردن آن ندانستند.
یکی از رهبران «۱۴ مارس» در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد: اشاره همیشگی عون و گروهش به قائل شدن حدی برای مکلف بودن حریری بازی با قانون و معاهده و تهدید مستقیم روحیه توافق فرقه‌ای است.
وی ادامه داد: قانون کاملاً روشن است و نخست‌وزیر را مقید به زمانبدی معینی برای تشکیل دولت نمی‌کند. اگر عون می‌خواهد دولت تشکیل شود باید نقش خود را به عنوان حاکم قانون بازی کند و از «حزب‌الله» بخواهد گزینه های وزارتی خود را تقدیم کند در این صورت در عرض یک ساعت دولت تشکیل می‌شود.
به نظر می‌رسد بیانیه دفتر عون باعث به وجود آمدن ابهام و نظرات مختلف شد. در این راستا منابعی از قصر ریاست جمهوری به بر اهمیت روابط عون و حریری و همکاری آنها برای رفع مشکلات تأکید و درگفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کردند: تنشی بر سر اختیارات و صلاحیت‌های دو رئیس وجود ندارد بلکه تفاهم برای نجات کشور میان آنها برقرار است.
آنها اشاره کردند که رئیس‌جمهور حق دارد نامه‌ای به اعضای پارلمان بنویسد و از آنها بخواهد مشکلات به وجود آمده بر سر راه نخست‌وزیری که انتخاب کرده‌اند را بررسی کنند.
منابع نزدیک به حریری نیز حق را به میشل عون داده اما نسبت به سوءاستفاده از نامه برای کم کردن صلاحیت‌های نخست‌وزیر و اعمال عرف‌های قانونی جدید که با متن قانون و اقتضای وفاق ملی مخالف است، هشدار دادند.
راشد فاید عضو دفتر سیاسی حزب «آینده» در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن اشاره به اینکه اگر این نامه خواستار بازنگری در مکلف کردن حریری باشد طائفه سنی‌ها را که متعهد به نخست‌وزیری است برمی‌انگیزد و آیا شخص سنی دیگری می‌تواند جایگزین حریری باشد؟
وی مشکل «حزب‌الله» را نه با حریری بلکه با عون دانست؛ چرا که با گروه خود یک سوم دولت را گرفته در حالی که او داور است نه یک گروه.
فاید در پایان اظهار کرد: وجود وزرا در شورای وزیران، رئیس‌جمهور را تحت کنترل قرار می‌دهد نه اینکه او را حاکم کند و به نظر می‌رسد وی سعی دارد تا «حزب‌الله» را با اعمال فشار بر حریری راضی کند.