حکمتیار: طالبان جز با مذاکره اهداف خود را محقق نخواهندکرد

کابل: جمال اسماعیل

قلب الدین حکمتیار نخست‌وزیر سابق افغانستان و رئیس «حزب اسلامی»، آمریکا را متهم به تقدیم افغانستان به ایران کرد.
وی ایران را کشوری دانست که بیشترین آسیب را به افغانستان زده و معتقد است اگر کشورهای عربی همانند سابق به افغانستان اهمیت می‌دادند ایران نمی‌توانست در عراق، سوریه و یمن نفوذ کند؛ بنابراین خواستار متوقف کردن نفوذ آن شد.
در زیر بخش‌هایی از مصاحبه «الشرق الاوسط» با قلب الدین حکمتیار تقدیم حضورتان می‌گردد:
حکمتار در خصوص بازگشت «حزب اسلامی» به کابل و از سرگیری فعالیت سیاسی عنوان کرد، هنگامیکه ۹۰ درصد نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده و اوباما وعده‌داد بقیه آنها تا پایان ۲۰۱۷ خارج می‌شوند تصمیم به بازگشت گرفتند. آنها قصد جنگ با نیروهای افغان را نداشتند بلکه هدفشان جنگ با نیروهای خارجی وآمریکایی بود که خواستار خروج آنها از افغانستان هستند.
وی عنوان کرد «حزب اسلامی» از زمان بازگشت کارهای زیادی کرده و هم‌اکنون در جایگاهی است که می‌تواند رئیس‌جمهور آینده را انتخاب کند.
حکمتیار بازگشت «حزب اسلامی» در سایه توافق سری با واشینگتن و کابل برای از بین بردن طالبان را رد کرده و آن را تبلیغی علیه این حزب دانست؛ چرا که اگر واقعیت داشت فعالیت‌های ضدطالبان انجام می‌دادند در صورتیکه آنها هنگام حضور در کابل فقط دیدارهای سیاسی با رهبران سیاسی و اعضای ناتو برای خروج افغانستان از وضعیت فعلی داشتند.
وی دلیل اصلی مشکلات افغانستان را نیروهای معارض و طالبان ندانسته بلکه آن را نشأت گرفته از ضعف استراتژی نظامی و سیاسی دولت در سایه حضور نیروهای خارجی دانست.
حکمتیار عنوان کرد آمریکا در طول ۱۸ سال جنگ علیه ملت افغان هیچ‌یک از اهداف خود را محقق نکرد، حزب ناتو نیز همانند آن بود.
وی ضمن اشاره به اینکه آمریکا نتوانست «طالبان» و «حزب اسلامی» را نابود کند، تأکید کرد مذاکرات باید افغانی باشد و آنها از طالبان خواستند با دولت وارد مذاکره شود.
حکمیتار با تأکید به شکست آمریکا در تحقق اهداف خود، عنوان کرد این کشور در افغانستان حزب غربی تابع خود نداشت؛ بنابراین به حزب‌های تابع مسکو روی آورد که برای آن سودی در برندارد.
وی همچنین اظهار کرد با افزایش رقابت میان آمریکا و روسیه، تکیه بر احزاب مسکو سخت شده‌است؛ بنابراین آمریکا درهای افغانستان را به روی ایران باز کرد و این یعنی اعلام شکست از جانب آن در پروژه افغانستان.
نخست‌وزیر سابق افغانستان در خصوص تلاش‌های روسیه برای نزدیک کردن میان احزاب افغانستان و عدم مشارکت «حزب اسلامی» در کنفرانس مسکو عنوان کرد آنها دعوت شده‌بودند اما به تصمیم دولت در عدم مشارکت در این کنفرانس احترام گذاشته و شرکت نکرد.
وی ادامه داد که با خروج روسیه و پیمان وارشو جای خالی در افغانستان بوجود آمد که نیروهای خارجی آن را پر کردند. آنها هم‌اکنون نگران هستند در صورت خروج آمریکا، جای خالی او را کسی دیگر همچون مسکو پر کند؛ بنابراین نباید این اتفاق تکرار شده و کشور تحت تسلط دوبارهٔ بیگانگان قرار بگیرد.
حکمتیار نقش ایران در افغانستان را منفی عنوان کرد؛ چرا که اموال خود را صرف ادامه جنگ در افغانستان می‌کند.
وی در خصوص آمریکا نیز معتقداست بعد از اینکه نتوانست در افغانستان مؤثر واقع شود در را به روی روسیه و ایرن باز کرد تا در حل بحران این کشور همکاری کنند، کمک به نیروهای آمریکا از طریق روسیه وارد افغانستان می‌شد و به ایران نیز منافع زیادی داد بطوریکه بیشتر منفعت از آن ایران بود. از سوی دیگر نقش کشورهای عربی کمرنگ شده و ایران از این فرصت استفاده کرد در نتیجه سپاه پاسدارن جایگاهی در قصر حکومتی کابل پیدا کرده و هم‌اکنون در تشکیل دولت و نیروهای افغانستان نقش دارد.
وی اظهار کرد تلاش‌های عربی برای حمایت از نیروهای مخالف ایران در افغانستان وجود ندارد.
رئیس «حزب اسلامی» انتخابات اخیر افغانستان را عاری از شفافیت و صحت دانست؛ چرا که آنها بیش از ۳۰۰ نفر را برای پارلمان کاندید کرده‌بودند و اگر تقلبی صورت نمی‌گرفت قطعاً «حزب اسلامی»۳۰ درصد کرسی‌های پارلمان را به دست می‌آورد.
وی عنوان کرد «حزب اسلامی» علیرغم تبلیغات گسترده علیه آن و همچنین قرار گرفتن دولت در دست رقیبانش اما بعد از بازگشت با استقبال بینظری مواجه شد و این نشان از محبوبیتش دارد تا جاییکه انتخاب رئیس حکومت آینده و حمایت از آن قطعاً در دست این حزب خواهدبود.
حکمتیار خواستار احترام به نتایج انتخابات شد؛ چرا که جایگزینی جز آن برای پایان بخشیدن به جنگ وجود ندارند؛ بنابراین از افراد شکست خورده خواست تا به رأی مردم احترام بگذارند.
بر اساس اظهارت وی، حزب اسلامی به طالبان ابلاغ کرد که با جنگ نمی‌تواند اهداف خود را محقق کرده و نیروهای خارجی را بیرون کند بلکه باید به فکر این باشند که چگونه جنگ داخلی متوقف شود که فرصتی برای پناه بردن به نیروهای خارجی وجود نداشته‌باشد.
وی پایان بحران افغانستان را برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دانست تا رأی مردم خاتمه دهنده نزاع باشد.
حکمتیار عنوان کرد موضوع انتخابات را با طالبان در میان گذاشته‌اند و مسکو و آمریکا با آن موافقت کرده و از آن استقبال کرده‌اند.
وی در خصوص پیدایش داعش در افغانستان عنوان کرد آنها از سوریه وعراق نیامده‌اند بلکه اعضای سابق طالبان بوده که بعد از پیدایش داعش در عراق پرچم خود را به پرچم داعش تغییر داده و میان آنها و طالبان جنگ شدیدی رخ داد.