علی رغم توقف مذاکرات انتظار می رود نشست ماه آینده برگزار شود

فلسطینی ها در حال کاشتن نهال درخت زیتون در شهر خان یونس در نوار غزه به مناسبت روز جهانی زمین – عکس از خبرگزاری فرانسه

فلسطینی ها در حال کاشتن نهال درخت زیتون در شهر خان یونس در نوار غزه به مناسبت روز جهانی زمین – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک مسؤل فلسطینی فاش کرد تلاش های میانجی گرانه قطر به منظور ایجاد آشتی میان جنبش های فلسطینی «فتح» و «حماس»، با دیداری بین محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به اوج خود می رسد.

امین مقبول،  دبیر شورای انقلابی جنبش فتح، به «الشرق الأوسط» گفت به منظور غلبه بر موانع آشتی که در برابر آشتی بین دو جنبش قرار گرفته، ترتیباتی اتخاذ شده است تا یک جلسه بین عباس و مشعل در ماه آینده در دوحه برگزار شود.

مقبول توضیح داد قطر در اصل از محمود عباس دعوت کرد در دوحه با مشعل دیدار کند تا پایان دو دستگی و توافق بر آشتی را اعلام کنند. اما دو جنبش خواستند پیش از نشست عباس با مشعل، دیدارهای اولیه ای در سطح هیئت هایی برای نزدیکی دیدگاه ها و حل و فصل مسائل مورد اختلاف برگزار شود. این مسؤل اذعان کرد تلاش ها برای نزدیکی دیدگاه ها همچنان پابر جاست.

«الشرق الأوسط» پیش از این درباره شکست مذاکرات دوحه نوشته بود که اختلافات درباره برنامه سیاسی دولت وحدت مورد توافق، و درباره کارکنان سابق دولتی وابسته به حماس تشدید شده است به طوری که هر طرف به دیدگاه خود درباره دو پرونده پافشاری می کند. جنبش فتح اصرار داشت یک دولت وحدت، متعهد به برنامه سازمان آزادیبخش فلسطین تشکیل شود که مسئولیت حل و فصل مشکلات برجسته در نوار غزه را به عهده بگیرد و در مدت سه ماه برای انتخابات عمومی برنامه ریزی کند، در حالی که حماس به درخواست خود برای برنامه ای که از مقاومت حمایت کند اصرار داشت.

در یک نقطه بحث برانگیز دیگر، حماس بر ادغام کارکنان برکنار شده دولتی در دولت وحدت پیشنهادی به صورت فوری اصرار داشت، اما «فتح» در این مورد اظهار نظری نکرد.