علی دهباشی، مدیر مسئول مجله بخارا

علی دهباشی، مدیر مسئول مجله بخارا

دادگاه مطبوعات ایران روز یکشنبه در جلسه رسیدگی به پرونده علی دهباشی، مدیر مسئول مجله فرهنگی-ادبی بخارا و پس از شنیدن دفاعیات متهم، او را مجرم اما مستحق تخفیف دانست.

اعلام جرم توسط دادستان عمومی و انقلاب تهران بوده است.

علی دهباشی که روز یکشنبه در دادگاه حضور پیدا کرده بود با تایید این خبر به شرق پارسی گفت: “من عمیقا همچنان که قبلا گفته بودم از این ماجرا متاسفم و امیدوارم که دادگاه ابراز تاسف من را در نظر داشته باشد”.

مجله بخارا در شماره خردادماه سال ۱۳۹۲ شعری از منصور اوجی با عنوان “جملگی کلاغ” منتشر کرد که به تعبیر برخی در این شعر زنان دارای پوشش چادر به استهزاء به کلاغ تشبیه شده ‌اند:

از جماعت زنان دلم گرفت
آن جماعت عظیم
روز جشن
صبح عید
یک کبوتر سفید بینشان نبود
جملگی سیاه
جملگی کلاغ

با انتشار این شعر، بعضی نشریات مانند “جوان آنلاین” به علی دهباشی مدیر مسئول “بخارا” و منصور اوجی سراینده این شعر حمله کردند. همچنین پایگاه دانشجویان انقلابی (حنفا)” بیانیه‌ای منتشر کرد و انتشار شعر منصور اوجی در مجله “بخارا را “اقدام وقیحانه” و توهین به حجاب خواند و از مدیر مسئول “بخارا” خواست “از امت حزب‌الله عذرخواهی کند”.

پس از این اعتراضات مدیر مسئول مجله بخارا که از سال ۱۳۷۷ مجله اش منتشر می شود، در نامه ای در ۲۷ تیر ماه امسال از خوانندگان به علت انتشار این مطلب عذر خواهی کرد.

او در این نامه “عمیقا از آنچه که به سهو و غفلت پیش آمده” ابراز تاسف کرد و “از بانوان محترم معتقد و باورمند به ارزشهای اسلامی که از خوانندگان مجله بخارا هم هستند پوزش” خواست.

منصور اوجی نیز در مقاله‌ای با عنوان “نقش غلط مخوان” توضیح داد: «از دید اسلام حجاب و پوشیدگی نه تنها برای زن که برای هر مرد نیز لازم و ضروری است، ولی در مورد رنگ این پوشش برای زنان به هیچ وجه به رنگ خاصی اشاره نشده است. این رنگ می‌تواند سیاه باشد یا سفید یا هر رنگ دیگر، و در جاهای دیگر حتی به کراهت رنگ سیاه اشاره شده است. و در آن شعر اگر اشاره‌ای رفته است که از رنگ سیاه دلم گرفته است، به این خاطر است؛ نه به خاطر حجاب و حجاب اسلامی».

در هر حال این دو نامه نیز کارگر نیفتاد و سرانجام مدیر مسئول بخارا به دادگاه فراخوانده شد.

علی دهباشی متولد سال ۱۳۳۷ در تهران است و از سنین جوانی وارد عرصه مطبوعات شد. در کارنامه دهباشی سردبیری نشریات کلک و بخارا دیده می شود. وی همچنین با نشریاتی همچون آدینه، دنیای سخن، چراغ و آرش همکاری داشته و در انتشار جشن نامه های برای اهل ادب و فرهنگ نیز تلاش کرده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا در مهرماه امسال اعلام کرده بود که سردبیر و مدیر مسئول مجله بخارا بدلیل چاپ این شعر به ١١ ماه زندان و دو نیم میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.

علی دهباشی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا خبر منتشر شده درباره محکومیت خود را تکذیب کرده بود.