بیش از ۸ ماه پیش بازداشت شده است

جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا که بیش از 8 ماه است در ایران بازداشت است (واشنگتن پست)

جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا که بیش از ۸ ماه است در ایران بازداشت است (واشنگتن پست)

بنا به گزارش خبرگزاری شبه رسمی «فارس»، خبرنگار روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا، که بیش از ۸ ماه است در ایران بازداشت شده است با اتهامات «جاسوسی» مواجه است. این خبرگزاری گفت که جیسون رضائیان، که از ۲۲ ژوئیه (مرداد ماه)، بازداشت شده است، با اتهامات نا مشخصی مواجه است؛ او همچنین به «تلاش بر ضد امنیت ملی» نیز متهم است. در این گزارش به منبع این اطلاعات اشاره نشده است، اما این خبرگزاری به نزدیکی با تندروها شناخته شده است. پیش از این مقامات ایرانی گفتند که«رضائیان با اتهامات امنیتی مواجه است و در دادگاه انقلاب ایران، که معمولاً مسائل مربوط به جرائم امنیتی را بررسی می کند، محاکمه خواهد شد». روزنامه «واشنگتن پست» و مقامات آمریکایی و مادر رضائیان بارها خواستار آزادی وی شدند. خبرگزاری «فارس» اشاره کرد که هنوز زمان محاکمه وی مشخص نشده است. بنا به گزارش خبرگزاری «فارس»، نمایندگان دادستانی عمومی ادعا می کنند که رضائیان، که مدیریت دفتر روزنامه «واشنگتن پست» در تهران را به عهده داشته و تابعیت آمریکایی و ایرانی دارد، اطلاعات اقتصادی و صنعتی مربوط به ایران را در اختیار آمریکاییها قرار داده بود. این خبرگزاری نام این افراد را ذکر نکرده است. چگونگی به دست آوردن اطلاعات مربوط به قضیه رضائیان ، که در ۲۲ ژوئیه (شهریور ماه) بازداشت شده و تا کنون نتوانسته است وکیل مدافعی برای خود انتخاب کند، توسط خبرگزاری فارس روشن نیست. خبرگزاری ایرانی،ذکر کرد: «فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی در زمانی که تحریم وجود دارد، مانند فروش غذا به دشمن در هنگام جنگ است». این گفته خبرگزاری اشاره به تحریم های بین المللی بر ضد ایران دارد که به علت مشکوک بودن به این کشور و تلاش آن برای دستیابی به سوخت هسته ای و ساخت سلاح هسته ای، و نه تنها استفاده از آن برای تولید انرژی صلح آمیز و نیازمندی های پزشکی، وضع شده اند.

مارتن بارون، سردبیر اجرایی روزنامه «واشنگتن پست»، اتهامات وارد شده به رضائیان مبنی بر جاسوسی را «مسخره آمیز» توصیف کرد و گفت: «نزدیک به ۹ ماه از بازداشت جیسون می گذرد. و خبرگزاری ایران تازه می گوید که جیسون با اتهامات جواسوسی مواجه خواهد شد. هر گونه اتهاماتی از این قبیل احمقانه و مسخره خواهد بود و چیزی جز محصول تخیل نا بارور و پیچ خورده نیست. چیزی برایمان باقی نمانده است جز تکرار درخواستمان از حکومت ایران برای آزادی رضائیان. در همین حال از وکلای مدافع او انتظار داریم که از او دفاعیه قوی ارائه دهند».

لیلی احسن، وکیل مدافعی که اخیراً برای رضائیان در نظر گرفته شده است، به خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در تهران گفت که او نمی تواند درباره اتهامات وارده به موکلش اظهار نظر کند. وی توضیح داد که اخیراً موفق شده است با رضائیان، که در زندان بد نام اوین بازداشت است، ملاقات کند. خانم احسن گفت: «به نظر می رسید رضائیان از سلامت معنوی و جسمی خوبی برخوردار است. و می توانم در هر وقتی او را ملاقات کنم. جیسون از من خواست که دفاعیه قوی برای او ارائه دهم. من با همسر و خانواده او در تماس مستمر هستم. و درخواست کردم که در نزدیک ترین زمان ممکن، تاریخ محاکمه او تعیین شود».

قابل ذکر است که گزارش خبری منتشر شده از خبرگزاری «فارس»، اولین تأکید بر اتهام رضائیان و یگانه صالحی، همسر وی، به جاسوسی به شمار می رود. یکی از اعضای پارلمان ایران، که به انتقاد کردن از حسن روحانی رئیس جمهور ایران شهرت دارد و از میانه روها است، در ماه فوریه (بهمن ماه)، به خبرگزاری فارس تصریح کرد، که رضائیان به دفتر رئیس جمهور نفوذ کرد. وی به وضوح به برادر زاده روحانی اشاره داشت که مدیریت دفتر رسانه ای عموی خود را بر عهده دارد.

خبرگزاری «فارس» به روابط شخصی که رضائیان را به ۶ نفر از روزنامه نگاران ایرانی و فعالان حقوق بشر، که در تبعید به سر می برند و اکثر آنها در ایالات متحده آمریکا هستند اشاره کرد. این خبرگزاری همچنین به حضور یافتن دو نفر از آنها در مراسم خاک سپاری پدر رضائیان اشاره کرد که یکی از آنها امید معماریان، روزنامه نگار مقیم نیویورک است که در نوشته های بسیاری، قضیه دولت بر ضد رضائیان را مورد تهاجم قرار داده بود. آنها هنگامی که به عنوان روزنامه نگار در «سان فرانسیسکو» کار می کردند با یکدیگر آشنا شده بودند. معماریان در یک گفتگوی تلفنی گفت: «ما دوست هستیم. بله من در مراسم خاک سپاری پدر او شرکت کردم و این کاری است که هر فرد عادی انجام می دهد».