آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه ایران - عکس از وبسایت قوه قضائیه

آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه ایران – عکس از وبسایت قوه قضائیه

رییس قوه قضاییه ایران می گوید این قوه هیچ علاقه‌ای به مسدود سازی شبکه‌های اجتماعی در این کشور ندارد و دغدغه قوه قضاییه محدود سازی یک شبکه اجتماعی یا نرم افزار نیست.

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه ایران، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی گفت: «توصیه مشفقانه دستگاه قضا این است که دستگاه های اجرایی مرتبط به پالایش این فضا کمک کند تا همه کسانی که می خواهند از فناوری‌های ارتباطی به طور صحیح استفاده کنند، امکان فعالیت در فضای سالم را داشته باشند.»

آیت الله آملی لاریجانی از سوی دیگر گفت: «نباید در این شبکه‌ها به بزرگان کشور از جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران توهین شود. علاوه بر اینکه به هر کس توهین شود، جرم واقع شده است و سخن دستگاه قضا این است که اجازه شکسته شدن حریم خصوصی اشخاص داده نشود، در غیر این صورت قوه قضاییه موظف به برخورد است.»

در هفته های اخیر رد و بدل شدن لطیفه‌هایی درباره آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران از جمله در وایبر و ایجاد صفحاتی در فیس‌بوک در این باره واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی ایران اوایل شهریورماه گذشته در این زمینه تهدید کرده بود که با افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به آیت‌الله خمینی «توهین» می‌کنند برخورد پلیسی و قضایی خواهد شد.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران، در واکنش به آن چه اقدام «هنجارشکنان» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و ایجاد صفحات «توهین‌آمیز» به آیت‌الله خمینی خوانده شده تصریح کرد: «ما با کسانی که حدود آزادی را رعایت نکنند و از قوانین کشور تخطی کنند، به عنوان یک مجرم و متخلف برخورد خواهیم کرد.»

آملی لاریجانی تأکید کرد: دغدغه قوه قضاییه به هیچ وجه مسدود سازی یا محدود سازی یک شبکه اجتماعی یا نرم افزار نیست، مگر اینکه مجبور شود برای جلوگیری از فضای پرآشوب و آلوده چنین اقدامی صورت گیرد که امیدواریم با تلاش دست اندرکاران به این نقطه منتهی نشود.

از سوی دیگر آیت آملی لاریجانی گفت: «همه می‌دانند اگر چند میلیون کاربر در یک شبکه اجتماعی فعال باشند و از یک نرم‌افزار خاص و نیز بانک‌های اطلاعاتی خاص استفاده کنند که در اختیار کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای معاند قرار دارد، مخاطرات امنیتی زیادی وجود خواهد داشت.»

سیدحسن خمینی نوه آیت الله خمینی خردادماه امسال با اشاره به کاربرد و گسترش فناوری های نوین در دنیا گفته بود:‌ باید یادمان بماند که دیگر نمی‌توانیم به عصر قبل از اینترنت برگردیم.

نوه امام خمینی گفت: فضای تکنولوژی به گونه‌ای است که نمی‌توان جلوی آن ایستاد اما به هر حال می‌توان از تکنولوژی استفاده خوب یا بد کرد؛ یک چاقو هم می‌تواند در جراحی مورد استفاده قرار گیرد و هم می‌توان با آن سر برید.

موضوع اینترنت و دسترسی به آن و نیز بهره برداری از شبکه های اجتماعی در ماه های اخیر در فضای سیاسی ایران بارها مورد توجه و بحث قرار گرفته است و سخنان سید حسن خمینی که از حامیان دولت حسن روحانی به حساب می آید، نوعی واکنش به این مباحث تلقی می شود.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم حدود یک ماه پیش در واکنش به جنجال های اخیر درباره مجوزهای اینترنت با پهنای زیاد و نیز فتوای بعضی مراجع تقلید این کشور در مخالفت با این مساله گفت که در دنیای امروز نمی توان اینترنت را کنار گذاشت.

روحانی گفت: «ما از آن دورانی که رادیو را در قفسه می‌گذاشتند عبور کرده‌ایم و نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوانمان ببندیم.»

وی افزود: «این درست است که می‌گویند نسل جوان را باید از آب مسموم و یا هوای مسموم بر حذر داشت اما چه کنیم که هوا آنچنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر این آلودگی ایستاد.»