مراسم شب ماندلا در بنیاد ملت در شمال تهران برگزار شد

مراسم شب ماندلا در بنیاد ملت در شمال تهران برگزار شد

چند صباحی از مرگ نلسون ماندلا می گذرد و سخن های فراوانی درباره این مرد مبارز آفریقایی گفته شده است. اما به همت مجله فرهنگی بخارا، عصر شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۲ مراسم شب “نلسون ماندلا” در گرامیداشت وی و با حضور اصحاب سیاست و فرهنگ در بنیاد ملت واقع در شمال تهران برگزار شد.

در آغاز این مراسم علی دهباشی، مدیر مسئول نشریه بخارا به اهمیت روز ۱۸ ژوئیه اشاره کرد و گفت: “زمانی فرا رسید که آفریقای جنوبی میزبانی جام جهانی راگبی ۱۹۹۵ را بر عهده داشت، نلسون ماندلا اتباع غیر سفید پوست آفریقای جنوبی را به حمایت از تیم اتحادیه ملی راگبی آفریقای جنوبی که پیش از آن مورد نفرت همگان بود دعوت کرد”.

وی در ادامه اظهار داشت: “پس از آنکه تیم اسپرینگبوک با پیروزی بر نیوزیلند به قهرمانی رسید، ماندلا با پوشیدن لباس اسپرینگبوک جام قهرمانی را به کاپیتان سفید پوست این تیم، فرانکو پینار اهدا کرد. این اقدام ماندلا به روزی مهم در تقویم بین‌المللی بدل شد. روز ماندلا، آیینی است که هر ساله در ۱۸ ژوئیه به افتخار ماندلا جشن گرفته می‌شود. این روز در نوامبر ۲۰۰۹ رسماً توسط سازمان ملل متحد نامگذاری شد. ۱۸ ژوئیه زادروز ماندلاست. و همین روز مبنای برقراری آشتی میان سیاهان و سفیدپوستان آفریقای جنوبی محسوب شد”.

در ادامه این مراسم، سفیر آفریقای جنوبی در تهران در آغاز سخن گفت: “امروز که ما غم بزرگ از دست دادن او را تجربه کردیم، شاید وقت آن باشد که بازگردیم و به تاریخ نگاه کنیم تا ببینیم نسل ماندلا چه کاری برای تاریخ انجام داد و اینکه هر یک از ما چگونه می تواند دین خود را به این شخصیت افسانه ای ادا کند”.

ا.وایت هد ـ سفیر افریقای جنوبی - عکس از جواد آتشباری

ا.وایت هد ـ سفیر افریقای جنوبی – عکس از جواد آتشباری

وی در بخش دیگری از سخنانش ماندلا را نماد سختکوشی و مقاومت توصیف کرد و گفت: “امروز که او از بین ما رفته است، ما به مبارزات او نگاه می کنیم و در می یابیم که چگونه مبارزات آینده مان را علیه فقر، گرسنگی و بیماریها گسترش دهیم.”

در این مراسم همچنین از کتاب “ماندلا، تصویری از یک مرد فوق ‎العاده” نوشته ریچارد استنگل ترجمه محمد احدی و نگار نادور که انتشارات گرایش تازه آن را چاپ کرده‎ است، توسط سفیر افریقای جنوبی رونمایی شد.

محمود دولت آبادی رمان نویس ایرانی نیز یکی از سخنرانان این مراسم بود.وی به ارائه مقاله ای با عنوان “زندان، وهن بشری” پرداخت و گفت: “در دوره‎ هایی از تاریخ آدم‎ هایی به دنیا می ‎آیند، زندگی می کنند و زندگی‏ شان را به انجام می‎ رسانند تا آدم‎ های دیگری از نومیدی دق نکنند. و ماندلا یکی از آن نمونه ‏های درخشان دورۀ ما بود که خوشبختانه ما او را شناختیم. این خیلی مهم است که ما شانس داشتیم با او یک لحظاتی را بگذرانیم”.

محمود دولت آبادی - عکس از جواد آتشباری

محمود دولت آبادی – عکس از جواد آتشباری

دولت آبادی در ادامه سخنانش گفت : “زندگی ماندلا در زندان بود و این که به واقع معتقدم که زندان یک وهن بشری است. چنین حسی با عین این عبارت وقتی به ذهن من رسید که بیش از دو هفته ‏‎ای از صبح بازداشتم نگذشته بود و چندی نگذشت که فکر کردم زندان نه فقط برای متهم بلکه برای زندانبان هم یک وهن است”.

وی در پایان سخنانش گفت: “شما آقای ماندلا، توانستی بشریتی را مجاب کنی که وجه غالب آن رغبتی به تولد خود ندارد. بشریتی که اشتیاقی به کشف ظرفیت‏ های انسانی خود نشان نمی ‎دهد یا مجال آن را پیدا نمی ‏کند. شما آقای ماندلا توانستید خونبارش بشری را در برشی از تاریخ و بخشی از جغرافیا مهار کنید با تحمل و تحمل و تأمل و صبوری و صبوری و سرانجام چیرگی بر آن وهن بشری”.

پس از دولت‎آبادی نوبت به دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران رسید. وی گفت: “تز من در دانشگاه برادفورد در خصوص انقلاب اسلامی ایران بود و بالطبع در خصوص انقلاب، ماهیت انقلاب و ذات انقلاب از نظر صاحب ‎نظران مختلف باید بررسی‏هایی می‏کردم . در آن بررسی‏ها بود که با نویسنده‏ای به نام اچ.جی.ولز آشنا شدم”.

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه

صادق زیبا کلام، استاد دانشگاه

سپس دکتر زیباکلام به ماندلا و واسلاو هاول اشاره کرد و گفت: “ما به نسلی از انقلابیون رسیدیم که به نظر من تئوری ولز را ابطال کردند. زیرا این بار با انقلابیونی رو به رو شدیم که اصراری در گرفتن انتقام نداشتند. وقتی واسلاو هاول در چک به قدرت رسید قرار منع تعقیب تمام کسانی را صادر کرد که با پلیس مخفی چکسلواکی همکاری کرده بودند. دقیقا همان عملی که ما از نلسون ماندلا می‎بینیم. البته حقیقتش این است که من فکر می‏کنم این دو وامدار مرد بزرگی هستند به نام مهاتما گاندی. شاید اگر امروز اچ.جی ولز زنده بود و این ها را به چشم خود می‏دید، در نگاه خود تجدید نظر می ‏کرد”.

جاوید قربان اوغلی، سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی آخرین سخنران این مراسم بود و به یکی از مهمترین وجوه شخصیتی ماندلا یعنی پیوند اخلاق و سیاست اشاره کرد.

وی گفت: “امروزه پیوند اخلاق و سیاست در دنیای سیاست و رهبران جهان کیمیاست. ماندلا اعتقاد داشت مردی که آزادی مرد دیگری را از او می گیرد خود اسیر تنفر و در پشت میله های تعصب و کوته اندیشی گرفتار است. برای ماندلا ملکه اخلاق راهنمای سیاست بود و او این فضیلت را با خمیر مایه وجودش عجین کرده بود. این اکسیر بود که از ماندلا یک جوانمرد در سیاست ساخت تا جایی که به قول خود من حتی در زمان کودکی در شکست دادن رقبای خود طوری عمل می‌کردم که غرورشان جریحه دار نشود”.

در پایان این مراسم دقایقی از فیلم مستندی که زندگی نلسون ماندلا را تصویر می‎کرد به نمایش درآمد.

این مراسم در واقع صد و چهل و نهمین شب از شب‏های مجله بخارا بود که با همکاری سفارت آفریقای جنوبی در تهران، دایره‎المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، انتشارات گرایش تازه و شرکت جی اس اس برگزار شد.