ژوزف مک‌منوس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ژوزف مک‌منوس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وزارت خزانه‌داری آمریکا بعضی تحریم ها علیه ایران را برداشت. لغو این تحریم ها ادامه فعالیت های انسان دوستانه و تبادل وزرشکاران میان دو کشور را به دنبال خواهد داشت که می توان آن را نتیجه نگاه مثبت آمریکا به انتخاب رئیس جمهور اعتدالی در ایران خواند.

با این گام وزارت خزانه‌داری آمریکا، از این پس گروههای غیرانتفاعی فعال در حوزه پاسداری از حیات وحش، کمکهای خیریه هنگام بلایای طبیعی، کمک های انسان دوستانه نیازی به کسب مجوز ویژه برای ورود و فعالیت در ایران ندارند.

با توجه به سخنرانیهای حسن روحانی و محمدجواد ظریف و تاکید بر احترام به خواست مردم ایران چنین تصمیم آمریکا را می توان به معنای درک انتخابات ۲۴ خرداد تعبیر کرد.

دولت آمریکا تحریمها در حوزه‌های مهمی از جمله فعالیت‌های انسان‌دوستانه، پاسداری از حیات‌وحش و ارائه خدمات بهداشتی و امدادرسانی را در آستانه سفر رییس‌جمهور ایران به نیویورک برداشت که گام مثبتی از سوی غرب پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به شمار می رود.

خبر لغو این تحریم ها پس از آن اعلام شد که روحانی سه‌شنبه‌شب در سخنان تلویزیونی خود به صراحت اعلام کرد ایران آمادگی دارد تمام نگرانی‌های دنیا را مرتفع کند.

تبادل پیام‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا در حالی صورت می گیرد که روزنامه الحیات روز سه شنبه خبری منتشر کرده بود مبنی بر اینکه اوباما رئیس جمهور آمریکا نامه ای به رئیس جمهور ایران ارسال کرده و از تمایل واشنگتن به گشایش صفحه جدید در روابط دو کشور سخن گفته است.

روز گذشته ظریف در جمع خبرنگاران گفت: «بعید می دانم اطلاعات روزنامه الحیات اطلاعات دقیقی باشد. ما بنا نداریم در مورد نامه نگاری ها و پیام هایی که رد و بدل می شود به صورت علنی صحبت کنیم به خاطر اینکه ضمن حفظ شفافیت هر کاری در حوزه دیپلماسی مسیر خودش را باید طی کند.»

ابراز نگرانی نماینده آمریکا در آژانس اتمی درباره فعالیت‌های ایران

به رغم لغو محدود برحی تحریم ها که گام مثبتی برای تعامل با ایران به شمار می رود، ژوزف مک‌منوس نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» خواند.

مک‌منوس روز چهارشنبه، ۱۱ سپتامبر، تداوم نصب سانتریفوژهای نسل اول و پیشرفته، و گسترش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را موجب «تشدید نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های ممنوع» دانست.

یک روز پیش از اظهارات مک‌منوس، روحانی‌ در اولین گفتگوی تلویزیونی خود پس از آغاز به کار دولتش نسبت به نتیجه مذاکره هسته ای با جامعه بین المللی اظهار خوشبینی کرد.

روحانی گفت: «۵+۱ از ما خواسته که مذاکرات را آغاز کنیم و من به عنوان اولین قدم مشخص کردم که وزارت امور خارجه مسئول مذاکره‌کننده با ۵+۱ است… اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مسئله هسته ای در یک زمان نه چندان بلندمدت قابل حل و فصل خواهد بود.»

نماینده آمریکا در آژانس گفت: «با حضور رئیس جمهور در ایران و دولت جدید تحت رهبری وی، ایران امروز فرصت آن را دارد تا از سختگیری به همکاری، از ابهام به شفافیت تغییر مسیر دهد.»